Een uitdaging: Wetenschap en techniekonderwijs op de basisschool - Op onderzoek tijdens Generation Discover
| | | |

Een uitdaging: Wetenschap en techniekonderwijs op de basisschool – Op onderzoek tijdens Generation Discover

Twee weken geleden (17 oktober 2018) was ik te gast op het Generation discover festival. Het festival rond wetenschap en technologie waar meer dan 35.000 kinderen gratis naar toe zijn geweest. Tijdens dit festival zag ik allemaal toffe mogelijkheden van wetenschap en technologie. Maar hoe kun je wetenschap en techniek inzetten in de klas? Die vraag stond centraal tijdens een inspiratiemiddag voor leerkrachten. In deze blog laat ik je zien wat kinderen konden leren op het festival, wat de Bright ideas challenge is en hoe jij wetenschap en technologie kunt inzetten in de klas.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Generation Discover. 


In deze video krijg je een impressie van Generation discover en de inspiratiemiddag voor leerkrachten. Spreken Anne Schreuder (festivaldirecteur) en Merel Noordhuizen (NEMO) over W&T-onderwijs en als afsluiting geef ik tips om zo laagdrempelig mogelijk aan de slag te gaan met W&T onderwijs.

Klik hier om je te abonneren op mijn YouTube kanaal en mis geen video meer.


De wereld is aan het veranderen en dat is erg lastig voor ons als volwassenen. Wij weten (nog) niet in welke wereld onze kinderen zullen leven. Wat wij wel weten is dat wetenschap en technologie steeds belangrijker gaat worden, maar er zijn veel te weinig jongeren die dit een interessante studie vinden. Daarom is het belangrijk om jongeren al op jonge leeftijd te laten zien wat je allemaal met wetenschap en technologie kan doen. Kinderen hebben vaak geen idee wat techniek inhoud en er is aangetoond dat als je op jonge leeftijd in aanraking komt met wetenschap en technologie dat er een drempel is weggenomen om een technische studie te gaan doen. Dit is de reden dat Shell samen met 20 partners het Generation discover festival heeft opgezet en daarbij de bright ideas challenge, want kinderen kunnen hun eigen toekomst maken!

Wat vond ik van het Generation Discover festival?

Deze slideshow vereist JavaScript.

Als een klein kind heb ik genoten van alle activiteiten op dit festival. Op het malieveld waren allemaal verschillende domes opgebouwd. De eyecatcher van het festival was het reuzenrad. In elke dome was een andere organisatie actief met een eigen programma. Zo was er de politie die samen met kinderen opzoek ging naar nepnieuws en kon je met de landmacht het Malieveld weer veilig maken. Kinderen komen op een laagdrempelige manier met de toffe kanten van technologie in aanraking. En wat het belangrijkste is: het is niet moeilijk. Iedereen kan het en als je er tijd in steekt kan iedereen er goed in worden. Het was ook mooi om te zien dat zowel jongens als meiden helemaal los gingen met de proefjes, zoals het bouwen van een nieuwe stad in Minecraft, je eigen zoutwater auto maken en je eigen raceauto ontwerpen en deze tot leven laten komen in augmented reality.

Inspiratiemiddag voor leerkrachten over wetenschap en technologie in de klas

Tijdens de leerkrachten middag werd er inspiratie gedeeld voor in de klas. Een drietal workshops kwamen voorbij: Cupcake onderzoek, codekinderen en de nieuwe methode voor wetenschap en technologie: maakkunde. Natuurlijk deel ik de inhoud van de workshops met je: 

Schermafbeelding 2018-10-31 om 07.56.49.png

Workshop 1: Ontdek de chemie van bakken door C3

Het cupcake-experiment klinkt natuurlijk heerlijk, maar is ook heel leerzaam. Tijdens deze workshop mochten wij zelf aan de slag met het experiment en gaan onderzoeken wat voor invloed verschillende ingrediënten hebben op de cupcakes. Een laagdrempelig onderzoek, maar wel heel interessant om met kinderen te doen.

IMG_7582.jpg

Chemie en wetenschap kunnen dus heel laagdrempelig zijn. Op een eenvoudige manier gaan kinderen verschillende cupcakes vergelijken. Deze les is echt een aanrader en wist je dat jij de labkaarten gratis kunt aanvragen? Hieronder vind je een aantal handige links op een rij.

Susan1-768x552-2.jpg

Met je klas aan de slag met het thema bakken?

Bestel gratis labkaarten zodat elk kind zijn of haar eigen ontdekkingen kan noteren als een echte onderzoeker.

Wil je een zelf met chemie aan de slag in de klas? Bekijk dan ook zeker deze website vol met proefjes voor groep 1 t/m 8.  

Schermafbeelding 2018-10-31 om 06.38.40.png

Bekijk ook de leerkrachtgids: ‘Kleuters en chemie’ 

kleuters-en-chemie.png


Workshop 2: Codekinderen door Pauline Maas

Natuurlijk mag programmeren niet ontbreken. Pauline Maas nam ons mee in de wereld van codekinderen. Eerst gingen wij een mens programmeren en daarna gingen wij aan de slag met robottaal. Je zou denken dat dit met een computer of robot moet, maar op de website codekinderen.nl vind je juist heel veel leuke unplugged ideeën. Deze lessen kan je uitvoeren zonder robots of computer.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 07.58.14.png

In de les ‘leer robottaal’ gaat het erom dat de kinderen elkaar programmeren. De robottaal beschrijft acties die moeten uitgevoerd worden met bekertjes. Er is geen goed of fout. Kinderen mogen hun eigen taal bedenken en deze opschrijven. Een erg leuke en eenvoudige les.

Klik hier om de les ook uit te voeren in je eigen klas:

Schermafbeelding 2018-10-31 om 06.42.37.png

 


IMG_3870.JPG

Workshop 3: Nieuwe methode Maakkunde

Alleen de naam al maakt mij blij: ‘Maakkunde’. Een nieuwe methode voor wetenschap en technologie gemaakt door NEMO. In deze methode zitten 10 verschillende modules. Elke module is uitgewerkt voor de onderbouw en voor de bovenbouw.
Schermafbeelding 2018-10-31 om 07.32.20.png

Tijdens de workshop gingen wij ook zelf aan de slag. In een klein groepje mochten wij een seinlampje maken. Erg leuk om echt zelf aan de slag te mogen en te ontdekken met welke materialen je een stroomkring kan maken. De materialen die gebruikt worden in deze methode zijn dan ook alledaagse materialen die op elke school te vinden zijn.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 07.59.17.png

Wil jij dus aan de slag met maken? En wil je wetenschap & technologie-onderwijs een boost geven? Kijk dan zeker eens naar deze methode en de trainingen voor leerkrachten die daarbij horen.

De methode in het kort:

Iedereen is een maker

Van een koelkast tot een kleerhanger en van een brug tot een broodrooster: bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Dat vraagt om creativiteit, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Vaardigheden die we bij kinderen van groep 1 tot en met 8 al vroeg kunnen stimuleren. Maar hoe helpen we ze hun talenten en 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen?

Nieuwe lesmethode

NEMO introduceert de lesmethode Maakkunde: hands-on, gericht op wetenschap en technologie, met training voor schoolteams op het gebied van ontwerpend én onderzoekend leren. En geloof het of niet, maar kinderen kunnen zelf een simpele stofzuiger maken. Zo wordt technologie verrassend leuk.

Meer weten over Maakkunde? Bekijk dan de website:

Schermafbeelding 2018-10-31 om 06.44.09.png


Nog meer inspiratie: Bright ideas challenge

Het hele jaar kon je als schoolklas al meedoen met de Bright ideas challenge. Met deze challenge worden kinderen uit groep 7 en 8 uitgedaagd om na te denken over oplossingen op het gebied van energie, voedsel en water. Tijdens Generation Discover werden de winnaars bekend gemaakt. De oplossingen van het afgelopen jaar zijn te bekijken in Virtual Reality op YouTube en met de speciale app:

 

Schermafbeelding 2018-10-31 om 07.01.59.png

Wat een gave oplossingen kunnen kinderen bedenken. Ik ben erg onder de indruk van deze ideeën en ook dit schooljaar kun jij meedoen aan deze challenge. Bekijk de video en geef je op:

De bright ideas challenge is gratis en leerkrachten van groep 7 en 8  kunnen zich aanmelden. Aanmelden kan de gehele looptijd, maar wil je kans maken op een prijs, rond dan de laatste stap uiterlijk af op 26 april 2019. De klas doorloopt de challenge aan de hand van een speciaal bright ideas boek, vol tips en inspiratie en een intuïtief online platform, op maat gemaakt voor het digibord.

Eerst leren de leerlingen wat er speelt rondom de drie themas: water, voedsel en energie. Ze doen inspiratie op door echte innovaties te bekijken en slaan hun eerste ontwerpslag bij het bouwen van een auto die op zoutwater rijdt. Daarna begint het echte werk. Aan de hand van ontwerpend leren, werken teams in een paar stappen hun eigen bright idea uit. Zo origineel, creatief en innovatief als maar kan.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 06.59.49.png

Tips!

Ik heb veel opgestoken op de inspiratiemiddag en heb hier de tips voor je samengevat:

  • Wetenschap en techniek hoeft niet moeilijk te zijn. Het gaat vooral om doen.
  • Wees niet bang om techniek in te zetten in de klas. Durf samen met de kinderen te ontdekken.
  • Ga eerst samen met je collega’s op ontdekkingstocht en schrap een vergadering en ga in plaats daarvan samen maken.
  • Laat zien dat je met wetenschap en techniek de wereld kunt verbeteren, zoals de voorbeelden van de Bright Ideas challenge.
  • En als uitsmijter: Ook in groep 1-2 kan je al heel veel doen met wetenschap en techniek. Laat kinderen een eigen onderzoek doen met een knikkerbaan of bekijk de proefjes op de website van C3. 

Heb jij nog een tip voor mij en andere collega’s? Deel deze dan in een reactie!

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.