ICT en kleuters: Zinvolle toevoeging of rem op de ontwikkeling?
| |

ICT en kleuters: Zinvolle toevoeging of rem op de ontwikkeling? – LBBO Magazine

Zoals je weet zet ik mij in voor goed ICT gebruik in de onderbouw. In de zomer werd mij gevraagd om mee te werken aan een artikel van ‘Beter Begeleiden Magazine‘ van het LBBO. In het artikel worden zowel Sieneke Goorhuis als ik geïnterviewd. Onze meningen staan tegenover elkaar, maar wij willen allebei het beste voor het kind. Ik ben dus erg benieuwd welke mening jij hebt. Laat het weten in een reactie onder deze blog of op social media.

Lees hier het hele artikel uit Beter Begeleiden Magazine:

Schermafbeelding 2018-11-05 om 08.16.40.png
PDF – Ict en kleuters: zinvolle toevoeging of rem op de ontwikkeling?

Lees hier het interview met mij:

Hoe belangrijk is het volgens jou om ict een plek te geven in het onderwijs aan en de begeleiding van jonge kinderen?

‘Een divers aanbod in je onderwijs is belangrijk, daarom zie ik ook veel kansen voor ict in de onderbouw. Je werkt vanuit thema’s en daar bied je zoveel mogelijk verschillende activiteiten bij aan die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Ict is ondertussen een normaal fenomeen in ons dagelijks leven. Je kunt zulke mooie dingen toevoegen met ict, dat mag je de kinderen niet ontnemen.’

Hoe precies kan ict de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen stimuleren? En hoe zet je ict ‘goed’ in bij kleuters?

‘Het beeld is vaak dat kinderen “verdwijnen” in een beeldscherm. En als je kinderen de keus laat, zullen ze ook steeds weer naar een scherm toe trekken, om de simpele reden dat er steeds iets nieuws op valt te ontdekken. Vooral kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn hier gevoelig voor. Dat heb ik zelf ondervonden in mijn klas. Het belangrijkste is dat de ict iets moet toevoegen aan het onderwijs. Door in opdrachten een combinatie te maken van echte materialen en een app, kun je het onderwijs echt verrijken. Geef kinderen nooit een tablet vol apps waaruit ze dan zelf mogen kiezen. Dat is hetzelfde als een kind voor een kast met ontwikkelingsmateriaal zetten en ze zelf een spel laten spelen.’

 

Wat voor kansen bieden we kleuters in groep 1 en 2 door hen tablets aan te bieden met ‘educatieve programma’s’? Zijn er ook risico’s aan verbonden?

‘Jonge kinderen moeten spelen en ontdekken. Ik geloof niet per se in educatieve onlineprogramma’s waarin kinderen adaptieve oefeningen krijgen. Deze kunnen zeker voor het oudere kind een nuttige functie hebben, maar bij het jonge kind moeten we het onderwijs eigenlijk niet veranderen. Wat je als leraar moet doen, is juist een app toevoegen aan je thema en aan je hoeken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld het spel verrijken met een kassa-app zoals Little Zebra Shopperof de motivatie voor kleuren verhogen met een augmented reality-app van Quiver.

Laat kinderen niet te lang op een tablet spelen, maar zorg dat jij daar controle over hebt, bijvoorbeeld door een timer in te zetten of door de kinderen te beperken in hun keuze van apps. De tablet is geen middel om kinderen bezig te houden, maar juist om ze uit te dagen.’

 

Jonge kinderen kunnen al heel goed omgaan met ict, gaan er intuïtief mee om. Hoe belangrijk is het om jonge kinderen mediawijsheid bij te brengen? En hoe doe je dat als leraar of begeleider – soms lijken kinderen nog vaardiger te zijn dan volwassenen!

‘Jonge kinderen kunnen helemaal niet goed met ict omgaan. Zij hebben een groot voordeel: alles in de wereld is nieuw voor hen, dus ook ict. Zij durven nog fouten te maken. Volwassenen lijken hierdoor een achterstand te hebben, helemaal als ze geen affiniteit hebben met ict-middelen. De oplossing is eenvoudig. Speel als een kind met ict en je bent binnen een paar dagen helemaal bij.

Het is bij jonge kinderen van belang dat jij de keuzes maakt. De leraar of begeleider bepaalt welke app of welk programma het kind gaat gebruiken. Vervolgens mag het kind ontdekken en uitproberen. Maar er is zeker een kader nodig. Kijk dus ook altijd naar mogelijkheden om beperkingen in te stellen op een tablet.’

 

Uitgerekend in Silicon Valley kiezen bepaalde basisscholen, de zogenoemde ‘Waldorf-scholen, er bewust voor om geen iPads, laptops of digibord te gebruiken. Wijs ofonverstandig?

‘Je hebt altijd extremen. Ik zou hier geen aandacht aan schenken.’

Heb je tips of inspiratie voor onze lezers op het gebied van ict en kleuters?

Op mijn website deel ik veel praktische tips om snel en eenvoudig aan de slag te gaan. Maar de belangrijkste tip die ik altijd geef is: durf te kiezen. Maak keuzes die passen bij je onderwijs en bij de leraren, zodat je stap voor stap en op een verstandige manier ict kunt inzetten.

Lees ook het tweede deel van dit artikel met een ander geluid door Sieneke Goorhuis:

PDF – Ict en kleuters: zinvolle toevoeging of rem op de ontwikkeling?

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.