Een typische werkdag: Mijn bureau ligt vol met spullen waar ik nog iets mee moet. Er komt nog even een ouder aankloppen met een vraag en eigenlijk moet ik over tien minuten aanwezig zijn bij een vergadering. Als leerkracht raak je al snel gewend om heel flexibel te zijn en om met iedereen rekening te houden. Het gevaar is dat jezelf vergeet en vooral bezig bent met wat andere mensen belangrijk vinden. Hierdoor ontstaat er veel werkdruk. En vergeet niet de lange dagen en het werk dat nooit af is. Je leert op de Pabo niet hoe je daarmee om moet gaan. 1 op de 5 leerkrachten krijgt te maken met een burn-out. Dat is veel en dat zegt iets. Ik kan zeker beamen dat de werkdruk soms hoog kan zijn. In deze blog wil ik je laten zien dat het als leerkracht vooral belangrijk is om prioriteiten te stellen. Dat betekent dat je alleen de belangrijkste dingen moet doen voor de kinderen, maar dat je bovenal jezelf niet moet vergeten. 

Tip 1: Maak ruimte en tijd voor je lessen

Het belangrijkste onderdeel van je vak is lesgeven aan de klas. In het voorbereiden van goede lessen gaat tijd zitten. Daarom is het belangrijk om op school te pleiten voor tijd om je lessen ook echt goed voor te bereiden. Dat betekent dat je niet alle middagen moet laten volplannen met gesprekken en overleggen. Helemaal als je parttime werkt, is het risico hierop erg groot. 

Tip 2: Maak gebruik van elkaars expertise 

Durf bij een collega binnen te stappen en te overleggen over een situatie in de klas of rondom een bepaalde leerling. De meest waardevolle gesprekken over onderwijs vind ik de gesprekken die niet gepland zijn en waarin je met een collega spart. Het helpt je niet om je to-do lijstje af te krijgen, maar wel om je gedachten op gang te brengen. Dat helpt jou om een betere leerkracht te worden. Ook is het waardevol om niet direct een externe professional in te huren, maar eerst te kijken welke expertise er aanwezig is binnen jullie onderbouwteam. 

Tip 3: Maak samen onderwijs

Wanneer je een studiedag of vergadering hebt, is het belangrijk om niet alleen te vergaderen of te luisteren naar een externe expert, maar ook om tijd te maken om samen je onderwijs voor te bereiden. Is jullie speerpunt het verbeteren van het rekenonderwijs? Maak dan tijd om samen een les te schrijven, een hoek in te richten of iets uit te proberen. Hier krijg je energie van. Het brengt je ook verder in je lessen in plaats van weer iets nieuws te moeten doen. 

Tip 4: Resultaten zijn een middel om je onderwijs te verbeteren

Veel leerkrachten schrikken als de resultaten in hun klas tegenvallen. Dit is een logische reactie. Je wilt het beste voor de kinderen. Uiteraard is het goed om dan naar jezelf te kijken. Maar realiseer je dat de resultaten aanleiding zijn om actie te ondernemen. Een toets is als een foto. Het is een momentopname. Jij kunt terugkijken, maar ook actie ondernemen. Heb je het gevoel dat je faalt wanneer je leerlingen slecht scoren? Probeer dat negatieve gevoel om te zetten in een constructieve modus door in de actiestand te gaan. Maak samen met je collega’s op school een plan om je klas nog beter te kunnen helpen. 

Tip 5: Zoek energiebronnen

De kans is groot dat je energie krijgt van het lesgeven, maar zoek naar meer aspecten waar je energie van krijgt en die je kunt toepassen in het onderwijs. Maak van jezelf een specialist op dit gebied. Ben je creatief, heel technisch of kan je goed zingen? Bied aan om hier iets mee te doen op school en zo ook de kinderen te inspireren. 

Tips 6: Iedereen is anders

Ga aan de slag met dingen waar je invloed op hebt. Zo zorg je ervoor dat je energie echt steekt in dingen waar je energie van krijgt. Bedenk ook dat iedereen anders is. Richt je niet op de manier van opvoeden van ouders, of de manier van werken van een collega. Geef zelf het goede voorbeeld en richt je op dingen waar je echt iets aan kan doen. Wees een voorbeeld voor anderen en mensen komen vanzelf naar je toe om te vragen of jij ze kan helpen. 

Tip 7: Niet alles moet goed gaan 

Op de Pabo leer je zo goed mogelijk lesgeven, maar eigenlijk zou je moeten leren hoe je weer op moet staan als je gevallen bent. Wanneer ik mijn stagiaires zelf liet lesgeven gaf ik ze dit ook altijd mee. Jij mag het nu proberen. Als je valt, ben ik er om je overeind te helpen. Je mag nu fouten maken. Dit geldt ook voor de kinderen in je klas en zelfs voor jezelf. Al is er geen coach om je na elke les overeind te helpen, voel dat je mag vallen, want je bent sterk genoeg om weer op te staan. 

Dus durf te kiezen voor goed onderwijs en elke dag een beetje beter te maken dan gisteren. 

Deze tips staan ook in mijn boek Meesterlijk Kleuteronderwijs. In dit boek geef ik je een inkijkje in mijn eerste tien jaar voor de klas en laat zien hoe volgens mijn visie het kleuteronderwijs eruit moet zien. In de verschillende delen vertel ik je alles over thematisch werken, bewegend leren, ICT en PR in het onderwijs. Klik hieronder om het boek direct aan te schaffen.

Meer inspiratie? Lees dan zeker mijn boek Meesterlijk Kleuteronderwijs.

%d bloggers liken dit: