Luisterboek
Wil je mijn boek liever luisteren? Dat kan! Ga naar deze pagina op mijn website en je kunt luisteren naar mijn boek: https://meestersander.nl/episode/luisterboek/
Wil je meer lezen over Marzano? Bekijk dan zeker dit artikel op Wij-Leren: https://wij-leren.nl/betrokkenheid-marzano.php
Leerkrachten hebben een groot effect op het leerrendement van kinderen. Ik kwam het Zwols model hierbij tegen en daar verwijzen de makers ook naar het onderzoek van Marzano. Een interessante website om te bekijken:
http://www.zwols-model.nl/algemeen/inleiding-zwols-model/1-4-algemene-uitgangspunten/1-4-1-marzano
Ons vak is ontzettend belangrijk. Op deze website heb ik een heleboel prachtige downloads gevonden met daarin onder andere activerende werkvormen, hogere orde denken en achtergrond bij de 21e eeuwse vaardigheden.
http://www.mauricevanwerkhooven.nl/?page_id=61
Handboek Didactisch en Pedagogisch handelen van leerkrachten:
Rectificatie: Het was meester A.W. De Jong die aan het klunen was van Marknesse naar Emmeloord. In het boek staat dat dit meester Knijnenberg was.
Podcast: Goh, dat zie je niet zo vaak: https://www.listennotes.com/podcasts/goh-dat-zie-je-niet-vaak-goh-dat-zie-je-BcJsTIEi-vL/
Mijn blog over de Master opleiding: https://meestersander.nl/2016/01/10/masters-met-plezier-voor-de-klas-weg-met-het-klassikale-competentieonderwijs/
Video Covey, Cirkel van invloed: https://www.youtube.com/watch?v=nN8GiIdh9ak
Een dag in de klas bij Meester Sander: https://www.youtube.com/watch?v=YbkPFbEdC-A&feature=emb_title
Video meester innovatieve leraar van het jaar: https://www.youtube.com/watch?v=ZAwS9U9mO_I
1.2 Studenten begeleiden
Als man in de onderbouw vind ik het enorm belangrijk om mannelijke studenten op een goede manier te begeleiden en te laten zien hoe tof werken in de onderbouw is. Dit doe ik dan ook graag. De kunst is volgens mij dat je het vooral over het leren en ontwikkelen hebt. Mijn eigen ervaring is dat ik werd afgerekend op het feit of ik wel alles op de juiste manier heb opgeruimd. Maar juist mannen moet je aanspreken op het grote plaatje. Uitzoomen op het leerproces en eigenaarschap bij de student leggen. De student krijgt verantwoordelijkheid en doet het op een andere manier dan de eigen leerkracht, maar daar ontstaan wel de mooiste dingen.
Je mag falen. Dat is precies waar ik mee begin bij het begeleiden van studenten. Jij bent aan het leren. Ga aan de slag en doe wat jij denkt dat goed is. Duik de boeken in, maak toffe lessen en voel aan wat werkt in de klas. Een les mag mislukken. Ik ben erbij en blijf verantwoordelijk voor alles wat er in de klas gebeurt. Jij bent hier om te leren en dat doe je vooral door dingen te proberen en te laten mislukken. Wij evalueren samen. In de praktijk komt het bijna nooit voor dat een student het zo gek maakt dat ik moet ingrijpen.
Er zijn nu veel voorstanders van het afschaffen van de verplichte kleuterstage. Ik denk niet dat dit perse nodig is, maar wel dat wij moeten kijken welke behoeftes er zijn. Mannen gelijk bij de kleuters neerzetten heeft geen zin, maar het kan wel helpen om ze te leren hoe het kleuteronderwijs werkt.
Vrouwen willen leraar basisonderwijs worden omdat ze graag met kinderen werken en een beroep willen waarin ze voor kinderen kunnen zorgen. Mannen kiezen voor het beroep omdat ze kinderen iets willen leren; ze willen kinderen de wereld laten zien en lesgeven (Geerdink, et al., 2009; Malmberg, 2006).