Geplaatst op Geef een reactie

Digibordlessen bij de Nationale Voorleesdagen

DIGIBORDLESSEN BIJ DE NATIONALE VOORLEESDAGEN 2015

De nationale voorleesdagen worden steeds populairder. Dit jaar is het prentenboek van het jaar Boer Boris gaat naar zee. Maar wist je ook dat er een hele top 10 is samengesteld? Al deze boeken krijgen een beetje extra aandacht tijdens de voorleesdagen. Op de website www.nationalevoorleesdagen.nl vind je bij elk boek lesmateriaal en bij drie van deze boeken zelfs een digibordles.
Bekijk mijn review en ik weet zeker dat je ze gelijk wilt downloaden!

Geplaatst op Geef een reactie

Cinekid for Pro’s – Apps voor kinderen!

Een middag vol inspiratie van over de hele wereld. Apps voor kinderen werd deze middag van veel verschillende kanten bekeken. Deze samenvatting is geschreven vanuit mijn perspectief als leerkracht en ICT’er.

Veel onderwerpen kwamen terug op de vraag: Wat is de meerwaarde van Apps? 

Samenvattend: Het hang vooral af van de manier waarop een ouder/leerkracht met deze digitale media omgaat en of hij/zij de creativiteit heeft om dit toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Maar de vraag die daaruit volgt is: wie gaat leerkrachten en ouders hierbij helpen?

image

Verder lezen Cinekid for Pro’s – Apps voor kinderen!

Geplaatst op Geef een reactie

‘Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk!’ Een open brief aan Mark van der Werf

image

Een open brief aan Mark van der Werf,
auteur van het boek ‘Meester Mark draait door’.

Beste Mark,

Eindelijk herfstvakantie! Eindelijk tijd om jouw boek te lezen. Ik verwacht dat je dit als geen ander begrijpt. Want jij weet hoe druk ik het heb als leerkracht. Ik ben wel een special geval, want als meester sta ik alweer 4 jaar voor een kleuterklas (ja, écht) in het mooie Meppel. Hoe dit zo gekomen is, leg ik zo uit.

Na het lezen van jouw boek had ik enorm de behoefte om je iets te vertellen. En daarom schrijf ik je deze brief. Omdat ik je graag wil laten zien, dat het ook anders kan. In mijn ogen is jouw waarheid wel erg kort door de bocht, met die ene school en die twee groepen die je hebt gezien.

Je boek begint heel herkenbaar op blz. 29.:

 Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk.

Verder lezen ‘Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk!’ Een open brief aan Mark van der Werf

Geplaatst op Geef een reactie

Lerarenvannederland.nl

Bezoek in de klas is altijd leuk! Helemaal leuk wordt het wanneer iemand je prachtig in beeld brengt voor het project Lerarenvannederland.nl.

Gisteren was Willemijn bij mij in de klas van sterkebegeleiding.nl 
Op mijn groepspagina kun je de fantastische foto’s bekijken.

De quote:

Ieder kind te Leren Kennen

http://cbshetkompas.nl/index.php?section=4&page=145  

Geplaatst op Geef een reactie

Ik wil leren inspireren

ik wil graag leren, 
openstaan voor kritiek 
maar dat is o zo moeilijk 
je moet leren accepteren 
je moet fouten durven maken 
jezelf te leren kennen 
niet piekeren maar stappen maken 
jezelf uitdagen 
verder gaan 
deadlines halen 
de stomme dingen doen 
waarom? 
Omdat ik wil leren

ik wil inspireren, de kinderen van vandaag 
met al mijn energie 
samen ontdekken 
lachen om onze fouten 
ieder kind te leren kennen 
samen durven dromen
over hun toekomst 
dat ook zij ooit stomme dingen moeten doen 
maar eerst samen leren 
omdat ik ze inspireer

Geplaatst op Geef een reactie

Een kind uit je klas is heerlijk bezig geweest op de tablet en vertelt trots wat hij heeft gedaan. Jammer dat het alleen niet zichtbaar is voor de leerkracht wat het kind gedaan heeft. 

Daar is nu een oplossing voor! www.brightcenter.nl 

 

Brightcenter heeft met een aantal app bouwers nieuwe versies gemaakt die kinderen in de klas kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen kinderen inloggen in hun eigen account waardoor jij als leerkracht later op je computer precies kunt zien wat de leerlingen gedaan hebben en waar ze wel heel veel pogingen voor nodig hebben gehad. 

 

Ook is het fijn voor het kind dat hij de volgende dag weer verder kan gaan waar hij is gebleven. 

 

Tracy 

Ik heb in mijn klas de app tracy mogen uitprobreren. Deze app leert de kinderen de schrijfletters en is dus al een voorbereiding op groep 3. Ook de cijfers van 1 t/m 10 kunnen geoefend worden. 

In mijn klas waren de kinderen erg enthousiast om aan de slag te gaan met de app. Des te meer ook omdat ik het bright center af en toe aan ze liet zien en ze zelf dus konden meekijken wat hun vorderingen zijn. Vooral de sterke kinderen werden hier enorm door uitgedaagd.  

 

De kracht van Brightcenter is dat je met één device toch alle kinderen kunt bedienen. Zij loggen in en kunnen daarna weer verder gaan waar ze gebleven waren. Dit is voor zowel leerkracht als kind erg fijn.  

 

Brightcenter zit nog in de beta fase en zoekt gebruikers die het tot aan de zomervakantie willen testen. Daarvoor in de plaats wil Brightcenter graag feedback hebben om het concept nog beter te maken.