Geplaatst op 2 Reacties

#EdcampNL door de ogen van meester Sander

De tweede zaterdag op rij die in het teken van onderwijs staat. Deze keer gaat de reis naar EdcampNL in Zoetermeer. Voor 8 uur zaten collega Durk Harmen en ik al in de trein.

IMG_3192
Onderweg naar Zoetermeer met @mrdhm
Wat is EdcampNL?

Een edcamp is: een ‘onconferentie (Engels: unconference). Oftewel een door deelnemers gedreven bijeenkomst zonder specifiek programma en met een vrije structuur, waarbij de conferentie in meer of mindere mate wordt ingevuld of tot stand komt tijdens de conferentie zelf. Vooraf wordt de bedoeling, de richtlijnen en de parameters bekendgemaakt.

De Edcamp Foundation omschrijft het als volgt: ”Edcamp is free, democratic, participant-driven professional development for teachers.”

Aangekomen in de school zagen wij een enorme rol behang hangen aan de muur. Hierop waren tijdvakken en lokalen aangegeven. Iedereen kon in principe een workshop geven. Elke deelnemer kreeg 6 witte plakkertjes om aan te kunnen geven dat je aanwezig bent bij een workshop.

Verder lezen #EdcampNL door de ogen van meester Sander

Geplaatst op Geef een reactie

Opvoeden in de digitale wereld

De digitale wereld is overal om ons heen. Ook kinderen krijgen hier op steeds jongere leeftijd mee te maken. Opvoeders zitten soms met de handen in het haar, omdat ze geen idee hebben wat goed is voor hun kind. In het artikel ‘Het iPad-dilemma’ las ik:

Voor veel ouders is de tablet een manier om hun kinderen uit te zetten.

Verderop in het artikel staat ook nog:

Altijd maar dat gezeur om die klote iPad.

Bij opvoeden in het jaar 2015 hoort ook opvoeden in de digitale wereld. Opvoeders zitten met vragen als: Hoeveel schermtijd is goed voor een kind? Welke apps zijn geschikt voor jonge kinderen? In deze blog geef ik je een aantal leestips die je als opvoeder kunnen helpen om keuzes te maken voor thuis of in de klas.

Verder lezen Opvoeden in de digitale wereld

Geplaatst op 2 Reacties

De NOT door de ogen van Meester Sander

De NOT is een feestje. Hallen vol met materialen en ideeën waarbij je als onderwijsprofessional geprikkeld wordt om na te denken over je eigen onderwijs.

Kleuteruniversiteit promoten in de stand van Clavis in de kinderboekenstraat
Kleuteruniversiteit promoten in de stand van Clavis in de kinderboekenstraat

Afgelopen zaterdag ben ik samen met mijn vriendin Merel een dag lang op de NOT geweest. We wisten van tevoren dat we natuurlijk even bij juf Sanne gingen kijken. Zij staat in de stand van Clavis met de projecten van de Kleuteruniversiteit. Fantastisch om te zien hoe mensen reageren op de projecten die geschreven zijn naar aanleiding van bekende prentenboeken. Op de NOT kon je een code krijgen voor een probeerpakket. Hier werd heel leuk op gereageerd en ik ben benieuwd wat iedereen ervan vindt.

Kleuters

Als kleutermeester ben ik geïnteresseerd in ontwikkelingen op het gebied van kleuters. Veel kinderen bij mij in de klas zitten graag op de grond. Mijn oog viel daarom ook op

Je digibord kan je ook gewoon op de grond projecteren.
Je digibord kan je ook gewoon op de grond projecteren.

een projector die een digibord van de vloer maakt. Kinderen kunnen hier omheen zitten en met de pen een spelletjes spelen.
Klik op de foto om naar de website te gaan van i3learning.nl

Een naam die ik nog niet eerder gehoord had is Fundels –  Prentenboeken.
Fundels brengt prentenboeken tot leven op de computer of tablet. Het is een “bundel vol fun” die de animatie van het prentenboek omvat, aangevuld met leuke activiteiten voor kinderen tussen drie en zeven jaar.
Er zijn al 50 verschillende prentenboeken en deze kun je eerst twee weken gratis uitproberen. Dit ga ik dan ook zeker doen de komende weken.
Www.fundels.com Verder lezen De NOT door de ogen van Meester Sander

Geplaatst op Geef een reactie

Digibordlessen bij de Nationale Voorleesdagen

DIGIBORDLESSEN BIJ DE NATIONALE VOORLEESDAGEN 2015

De nationale voorleesdagen worden steeds populairder. Dit jaar is het prentenboek van het jaar Boer Boris gaat naar zee. Maar wist je ook dat er een hele top 10 is samengesteld? Al deze boeken krijgen een beetje extra aandacht tijdens de voorleesdagen. Op de website www.nationalevoorleesdagen.nl vind je bij elk boek lesmateriaal en bij drie van deze boeken zelfs een digibordles.
Bekijk mijn review en ik weet zeker dat je ze gelijk wilt downloaden!

Geplaatst op Geef een reactie

Cinekid for Pro’s – Apps voor kinderen!

Een middag vol inspiratie van over de hele wereld. Apps voor kinderen werd deze middag van veel verschillende kanten bekeken. Deze samenvatting is geschreven vanuit mijn perspectief als leerkracht en ICT’er.

Veel onderwerpen kwamen terug op de vraag: Wat is de meerwaarde van Apps? 

Samenvattend: Het hang vooral af van de manier waarop een ouder/leerkracht met deze digitale media omgaat en of hij/zij de creativiteit heeft om dit toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Maar de vraag die daaruit volgt is: wie gaat leerkrachten en ouders hierbij helpen?

image

Verder lezen Cinekid for Pro’s – Apps voor kinderen!

Geplaatst op Geef een reactie

‘Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk!’ Een open brief aan Mark van der Werf

image

Een open brief aan Mark van der Werf,
auteur van het boek ‘Meester Mark draait door’.

Beste Mark,

Eindelijk herfstvakantie! Eindelijk tijd om jouw boek te lezen. Ik verwacht dat je dit als geen ander begrijpt. Want jij weet hoe druk ik het heb als leerkracht. Ik ben wel een special geval, want als meester sta ik alweer 4 jaar voor een kleuterklas (ja, écht) in het mooie Meppel. Hoe dit zo gekomen is, leg ik zo uit.

Na het lezen van jouw boek had ik enorm de behoefte om je iets te vertellen. En daarom schrijf ik je deze brief. Omdat ik je graag wil laten zien, dat het ook anders kan. In mijn ogen is jouw waarheid wel erg kort door de bocht, met die ene school en die twee groepen die je hebt gezien.

Je boek begint heel herkenbaar op blz. 29.:

 Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk.

Verder lezen ‘Lesgeven vréét energie. Maar wat is het leuk!’ Een open brief aan Mark van der Werf

Geplaatst op Geef een reactie

Lerarenvannederland.nl

Bezoek in de klas is altijd leuk! Helemaal leuk wordt het wanneer iemand je prachtig in beeld brengt voor het project Lerarenvannederland.nl.

Gisteren was Willemijn bij mij in de klas van sterkebegeleiding.nl 
Op mijn groepspagina kun je de fantastische foto’s bekijken.

De quote:

Ieder kind te Leren Kennen

http://cbshetkompas.nl/index.php?section=4&page=145  

Geplaatst op Geef een reactie

Ik wil leren inspireren

ik wil graag leren, 
openstaan voor kritiek 
maar dat is o zo moeilijk 
je moet leren accepteren 
je moet fouten durven maken 
jezelf te leren kennen 
niet piekeren maar stappen maken 
jezelf uitdagen 
verder gaan 
deadlines halen 
de stomme dingen doen 
waarom? 
Omdat ik wil leren

ik wil inspireren, de kinderen van vandaag 
met al mijn energie 
samen ontdekken 
lachen om onze fouten 
ieder kind te leren kennen 
samen durven dromen
over hun toekomst 
dat ook zij ooit stomme dingen moeten doen 
maar eerst samen leren 
omdat ik ze inspireer

Geplaatst op Geef een reactie

Een kind uit je klas is heerlijk bezig geweest op de tablet en vertelt trots wat hij heeft gedaan. Jammer dat het alleen niet zichtbaar is voor de leerkracht wat het kind gedaan heeft. 

Daar is nu een oplossing voor! www.brightcenter.nl 

 

Brightcenter heeft met een aantal app bouwers nieuwe versies gemaakt die kinderen in de klas kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen kinderen inloggen in hun eigen account waardoor jij als leerkracht later op je computer precies kunt zien wat de leerlingen gedaan hebben en waar ze wel heel veel pogingen voor nodig hebben gehad. 

 

Ook is het fijn voor het kind dat hij de volgende dag weer verder kan gaan waar hij is gebleven. 

 

Tracy 

Ik heb in mijn klas de app tracy mogen uitprobreren. Deze app leert de kinderen de schrijfletters en is dus al een voorbereiding op groep 3. Ook de cijfers van 1 t/m 10 kunnen geoefend worden. 

In mijn klas waren de kinderen erg enthousiast om aan de slag te gaan met de app. Des te meer ook omdat ik het bright center af en toe aan ze liet zien en ze zelf dus konden meekijken wat hun vorderingen zijn. Vooral de sterke kinderen werden hier enorm door uitgedaagd.  

 

De kracht van Brightcenter is dat je met één device toch alle kinderen kunt bedienen. Zij loggen in en kunnen daarna weer verder gaan waar ze gebleven waren. Dit is voor zowel leerkracht als kind erg fijn.  

 

Brightcenter zit nog in de beta fase en zoekt gebruikers die het tot aan de zomervakantie willen testen. Daarvoor in de plaats wil Brightcenter graag feedback hebben om het concept nog beter te maken.