Cinekid for Pro’s – Apps voor kinderen!

Een middag vol inspiratie van over de hele wereld. Apps voor kinderen werd deze middag van veel verschillende kanten bekeken. Deze samenvatting is geschreven vanuit mijn perspectief als leerkracht en ICT’er.

Veel onderwerpen kwamen terug op de vraag: Wat is de meerwaarde van Apps? 

Samenvattend: Het hang vooral af van de manier waarop een ouder/leerkracht met deze digitale media omgaat en of hij/zij de creativiteit heeft om dit toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Maar de vraag die daaruit volgt is: wie gaat leerkrachten en ouders hierbij helpen?

image

De eerste lezing is van Dr. Jessica Piotrowski. Zij neemt ons mee in het onderzoek wat zij doet voor de UVA naar de educatieve meerwaarde van apps.

Ouders en leerkrachten gaan belachelijk slecht om met nieuwe middelen. Zij durven nog net hun kind ermee te laten spelen, maar maken veel minder interactie met hun kind. Ook wanneer dit een boek is dat zelf moet worden voorgelezen. Ouders stellen dan minder vragen en zijn drukker het apparaat dan met de educatie.

Zelf herken ik dit heel erg vanuit het onderwijs. Veel leerkrachten zijn nog te onbekend met de apps en kunnen hier niet een nieuwe toepassing bij bedeken.

Er zit ook een groot gat in de leerzame app ontwikkelingen. Er zijn veel apps voor jonge kinderen en volwassenen, maar voor de leeftijd van 6 t/m 18 zijn er weinig educatieve apps.

image

Willow van Toca Boca nam ons mee in het ontwikkelen van Apps voor het jonge kind. Ze legt uit dat ze heel veel verschillende ideeën hebben en dat er maar een paar uit gewerkt worden. Voor Toca Kitchen zijn ze gaan koken met kinderen en hebben dit uitgewerkt naar een app.

Veel leerkrachten vinden de Toca Boca apps vooral fun. Ik vroeg Willow hoe zij hier tegenaan kijkt. Daarop antwoordde ze dat het vooral aan de leerkracht zelf ligt hoe zij de app inzetten in de klas. Het vraagt een stuk creativiteit.
Daarop gaf de organisator Remco Pijpers nog een leuke tip: Op www.kleutersdigitaal.nl staat een creative manier om Toca Builders in te zetten in de onderbouw.

De nieuwste app, komt deze week uit, is Toca Boo. Wie laat jij schrikken?

image

Flapdrol is een hond. Hij leeft in het eerste interactive swipe boek!

Dit boek lees je door met je vinger over de tekst te swipen. Een briljant idee van Bram de Goeij. Hierdoor weet de app bij welk woord je bent en kan dus muziek, beeld en geluidseffecten toepassen op het boek wat je aan het lezen bent.

Je hoort de hond bijvoorbeeld een scheet laten, tegen een ruit knallen en de muziek verandert zodra er een andere ruimte wordt betreden.

Deze app komt helaas pas volgend jaar uit.

image

Het is net codeweek geweest en daar sluit Bomberbot helemaal op aan. Hun motto is:

Empowering kids trhough code

Zelf werd ik helemaal enthousiast van deze startup. CEO is Christian Bello. Ik wil hier dan zelf ook mee aan de slag gaan op school. Erg benieuwd op welk niveau kinderen terecht te komen.

image

image

Als afsluiting had de arme Warren Buckleitner te weinig tijd voor zijn dia’s. Maar wat hij vooral uitlegde was dat app bouwers af moeten van het simpel poorten van een boek in een plat spel waar snel geld mee wordt verdiend. Als positief voorbeeld noemde hij de nieuwe app over ‘Rupsje nooitgenoeg’.

Het spel is intuïtief en legt een hele speelwereld bloot zonder veel tekst en een uitgebreide User interface.Dit is erg belangrijk bij het maken van games die gemaakt zijn voor kinderen.

image

Volgend jaar ben ik er zeker weer bij, alleen al om het verhaal van Warren helemaal te kunnen horen en hopelijk zit er dan wel een pauze in het programma:)