Een georganiseerde chaos. Het lijkt wel alsof alle kinderen weten wat ze moeten doen, maar zelf heb ik geen idee wat mijn taak in dit geheel is. Zo omschreef een stagiaire de speelwerkles. De eerste stagedag had op haar enorm veel indruk gemaakt. Een eerste onderdompeling bij de kleuters is een hele ervaring. In de rest van de stage volgde vele gesprekken waarin ze er steeds meer achter kwam dat er een gedachte achter alle hoeken, taken en spelletjes zitten.

Verbeter je klassenmanagement

De kracht van de speelwerkles is dat kinderen precies weten wat ze mogen, kunnen en moeten doen. Zal een jongste kleuter eerst nog erg moeten wennen, een jaar later herken je het (jonge) gedrag niet meer terug. Klassenmanagement is daarbij heel belangrijk. Welke regels gelden tijdens de les, op welke manier is de klas ingericht, wat mogen de kinderen zelf doen en op welke manier kan een leerling hulp vragen van de leerkracht. Ik ben steeds weer bezig om mijn eigen klassenmanagement te verbeteren. Eén van de hulpmiddelen daarbij is de iPad.

Schermafbeelding 2015-08-02 om 09.44.59

Instructievideo’s
Alle ontwikkelingen op het gebied van techniek nemen een vlucht. Ik denk dat nieuwe technieken niet alleen zijn toe te passen bij het oudere kind. Als je goed weet waar je mee bezig bent, kun je ook bij kleuters gebruik maken van nieuwe technieken zoals de iPad. Natuurlijk hou ik in de gaten dat kinderen niet te lang achter elkaar naar een scherm kijken. Dit is absoluut niet goed voor de ogen. Ook blijf ik een groot voorstander van spelen. Kinderen leren door te doen in de wereld om hen heen en niet alleen door op een scherm te kijken. Door nieuwe technieken te gebruiken kunnen wij het leren makkelijker maken voor het kind en ons eigen klassenmanagement verbeteren. De eerste stap die ik daarbij heb genomen is het gebruiken van instructievideo’s voor de taken tijdens de speelwerkles.

Inzetten in de klas
Het afgelopen schooljaar heb ik de instructie van de taken in de klas gefilmd en op mijn eigen YouTube-Kanaal geplaatst. De reden voor mij om de instructie te filmen was mijn lichte frustratie over het uitleggen van taken in de kring met 25 kleuters die hun concentratie maar niet kunnen bewaren. Een instructie die kort en krachtig moet zijn, maar dit lukt gewoon niet altijd. De kinderen hebben moeite om stil te zitten. Kunnen niet zien wat er wordt voorgedaan op tafel. Ook is het voor sommige kinderen erg lastig om in één of twee keer de instructie van drie verschillende taken op te pikken. Tijdens de speelwerkles moest de taak dan nog een keer worden uitgelegd.

IMG_4653
Instructievideo op het digitale schoolbord

Door de instructie te filmen kan ik het filmpje in de kring afspelen op het digitale schoolbord. Alle kinderen kunnen de instructie bekijken en hij is altijd kort en bondig. Binnen tien minuten hebben alle kinderen de instructies gezien. Zij kunnen aan de slag of als een kind dit nodig heeft de instructie nog een keer bekijken op een device naar keuze. Een heel belangrijk punt hierbij vind ik dat de instructie altijd van dezelfde (hoge) kwaliteit is. Of het nou maandagmorgen is of donderdagmiddag, of dat er een invaller voor de groep staat. Het filmpje is altijd hetzelfde.

Passend onderwijs
Een leerling uit mijn klas heeft erg veel moeite om mee te komen. Deze leerling kan door middel van de instructiefilmpjes zelfstandig een taak opstarten. Eerst wordt het instructiefilmpje tweemaal bekeken en daarna gaat de leerling aan de slag. Normaal gesproken was ik zelf 5 minuten bezig geweest om deze leerling de taak te laten starten. Doordat dit nu zelfstandig gaat, heb ik meer tijd voor de andere kinderen in de opstartfase van de speelwerkles.

Reacties van ouders
De filmpjes stuur ik op vrijdag al naar de ouders toe en op deze manier kunnen ouder en kind alvast de taken van de komende week bekijken. Zo ontstond er een diepere betrokkenheid tussen het ‘schoolwerk’ en thuis. Kinderen vroegen thuis naar de filmpjes en ouders gaven aan dat zij dit als heel prettig hebben ervaren. Een kind kwam na een week ziek geweest te zijn trots op school met een vouwwerkje wat hij gewoon thuis had gemaakt toen hij zich alweer wat beter voelde. Geweldig om te zien dat een ouder en kind dus thuis aan de slag gaan met een taak. Zie het absoluut niet als huiswerk, maar ik heb echt gemerkt dat er meer betrokkenheid is tussen school en thuis.

Tips
Als jij het komende jaar ook een mogelijkheid ziet om instructievideo’s in te zetten, waar moet je dan beginnen?
– Bekijk de instructiefilmpje die al aanwezig zijn op internet(zie lijstje onderaan dit bericht)
– Als je wilt starten, richt je dan ook echt op het gebruik van de instructiefilmpjes. Maak een device (computer of tablet) beschikbaar voor kinderen om een filmpje te kijken.
– Heb je een telefoon met een goede camera? Meer heb je niet nodig om te beginnen met filmpjes maken.
– Koop een standaard voor je telefoon
– Download de YouTube Capture app
– Maak een YouTube Kanaal aan

Voorbeeld
Mijn eigen YouTube kanaal van het afgelopen schooljaar kun je hier bekijken.

Sinds het schooljaar 2015/2016 gebruik ik een nieuw kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCBc_g7MOlhwEgIaSu0gDH9Q

Schermafbeelding 2015-08-01 om 16.32.30

De filmpjes zijn gericht op de kinderen in mijn klas. Ik ben er dan ook een groot voorstander van dat je je eigen filmpjes maakt als je dat leuk vind om te doen en inziet dat het je tijd winst in de klas kan opleveren. Je kunt dan namelijk heel gericht opdrachten geven en aanstippen wat jij belangrijk vindt. Plan tijdens het voorbereiden van je thema dus ook tijd in om een aantal filmpjes te maken.

Vliegtuigjes
In mijn klas was er op een gegeven moment een vliegtuigjes rage. De kinderen wilden alleen maar vliegtuigjes vouwen. Ik werd daar zelf erg enthousiast van en kwam een YouTube-Kanaal tegen waarop heel veel filmpjes staan met instructies om vliegtuigjes te vouwen. Ook is er een app genaamd Vliegtuigjes waarin in instructiefilmpje zitten voor het vouwen van vliegtuigjes.

Vliegtuigjes vouwen:
https://www.youtube.com/channel/UCiM6F_M7DSnLRX5mysSt_5Q

De uitgever van de vliegtuigjes app: Edio, heeft nog meer video’s gemaakt met instructiefilmpjes.
Deze video’s zijn allemaal te bekijken op YouTube: https://www.youtube.com/user/ediovisualeducation/featured 

Schermafbeelding 2015-08-02 om 10.41.58
De website van Edio – Uitgever van visuele educatie

 

Maak jij al gebruik van instructiefilmpje? Deel ze hieronder zodat iedereen gebruik kan maken van elkaars kennis.

 

Advertenties

Een gedachte over “Verbeter je Klassenmanagement met behulp van Instructiefilmpjes in de kleuterklas

  1. Hoi Sander,
    Wat een super idee, ik zit al een poosje met dit idee om ook te doen. Ik wist alleen niet hoe. Leuk om jouw ideeën en aanpak te lezen.
    Ik heb alleen geen i phone en bij de play store kan ik de ‘youtube capture app’ niet vinden. Heb jij een alternatief waar ik filmpjes kan knippen en plakken?
    Groetjes Marjan de Vries

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s