Kraak’m daagt kinderen uit met digitale escaperooms. In mijn vrije tijd ga ik graag naar een escaperooms en daardoor is mijn aandacht gelijk getrokken door Kraak’m. Kraak’m bevat kant en klare lessen voor groep 4 t/m 8 en ook hele handige tools om je eigen escaperoom te maken. In deze blog en video vertel ik je er alles over.

Onze scholen hebben gratis toegang gekregen tot de Premium versie van Kraak’m in ruil voor het schrijven van deze blog. 

Kraak de code

Een enthousiaste docent en een website: dat is Kraak’m. Het uitgangspunt is dat leerlingen door middel van een digitale escaperoom bezig zijn met de lesstof. De escaperooms zijn er vanaf groep 4 tot het voortgezet onderwijs. Zo kunnen de kinderen in de middenbouw aan de slag met eenvoudige escaperooms waar ze oefenen met de tafels, de kalender en vroeger en nu.

Escaperooms voor alle vakken

Voor de bovenbouw van de basisschool zijn er voor alle vakken escaperooms te vinden. Je kunt eenvoudig zoeken op groep, vakgebied en soorten spellen. Vooral voor de zaakvakken en 21e eeuwse vaardigheden zitten er prachtige escaperooms tussen.

Een spel klaarzetten

Als leerkracht zet je een spel klaar voor de kinderen. Je kunt een handleiding en eventuele benodigdheden voor de kinderen downloaden. Je ontvangt een spelcode en met deze code kunnen de kinderen het spel gaan spelen. De kinderen komen op een website terecht met een video. Dit is de introductie van de escaperoom. Wij zijn als eerste aan de slag gegaan met Hack de hacker. In deze escaperoom leren kinderen te werken met binaire code. Dit sloot heel goed aan bij de programmeer dag die ik mocht organiseren.

Escaperoom Hack de Hacker

Voorbeeld van een introductievideo van een escaperoom van Kraak’m

Hoe ziet een escaperoom van Kraak’m eruit?

De escaperoom bestaat uit meerdere digitale puzzels. De kinderen krijgen van jou een code en gaan daarmee naar deze pagina: https://www.kraakm.nl/spelcode Ze komen nu in een digitaal spel terecht. Het spel bestaat uit video’s en interactieve pagina’s. De kinderen kunnen overal op klikken en codes invoeren. Ze moeten er zelf achter zien te komen wat de juiste code is door logisch na te denken en alle informatie te verzamelen. Bij dit voorbeeld hebben de kinderen ook een aantal werkbladen nodig. Met de werkbladen kunnen puzzels worden opgelost. Ook zijn er hintkaartjes beschikbaar. De kinderen kunnen zo extra aanwijzingen krijgen. Het is dus net een echte escaperoom.

Handig: Uitleg voor de leerkracht
Wanneer je een abonnement hebt op Kraak’m kun je als leerkracht de uitlegvideo kijken. Een super handige tool, want je hoeft dan niet eerst alle puzzels op te lossen. (stiekem wel leuker om ze ook zelf op te lossen natuurlijk;))

Tools om je eigen escaperoom te maken

Op dit moment zijn er op Kraak’m ook super handige tools beschikbaar om te gebruiken in je klas. Je kunt ze inzetten om een eigen escaperoom te bouwen of een gewonen opdracht in de les op een leuke manier vorm te geven.

Journaal: Kinderen maken in een paar klikken een leader voor hun eigen journaal.
Geschiedenis codetool: Maak bij een methodeles in een paar klikken een kraak de code opdracht.
Doe ‘t zelf tool: Maak je eigen escaperoom en laat de kinderen digitaal de codes invoeren.
Kraak de Kluis: Stel een code in op de kluis en type de tekst die de leerlingen te zien krijgen als ze de code goed hebben ingetoetst.

Ook zijn er tools om te oefenen met bijvoorbeeld tijden en topografie.

Wat vinden mijn collega’s?

Kraak’m hebben wij via de innovatiewerkgroep de scholen ingebracht. Met deze werkgroep zijn wij steeds opzoek naar de tofste innovaties die wij kunnen inpassen in ons onderwijs. Kraak’m is er daar een van. Een aantal collega’s aan het woord:

Collega Demian Slurink (leerkracht groep 8) over Kraak’m:

Kraakm is tof omdat er veel verschillende manieren van leren bij elkaar komen. Samenwerken, conputational thinking en andere 21e vaardigheden. Tel daar het spel/wedstrijdelement bij op en je ziet de leerlingen heel gemotiveerd aan de slag gaan op zoek naar de oplossing. Kennisoverdracht is geen doel maar een middel dat ingezet moet worden om tot de oplossing te komen. Een moderne kijk op leren dus

Collega Sanne Hulst (leerkracht groep 6/7/8) over Kraak’m:

Kraak’m is voor verschillende leeftijdsgroepen een echte verdieping voor je onderwijs. Het stimuleert het samenwerken omdat het oplossen van een puzzel in je eentje best lastig is. Je hebt elkaar nodig om tot de goede oplossing te komen. Bij elk thema of onderwerp wat je behandelt in je groep is wel een Kraak’m te vinden die erbij aansluit. De spellen zien er altijd uitdagend uit waardoor kinderen er graag aan beginnen. Het is nog wel eens een uitdaging om door te zetten, maar gelukkig zitten er hints in het spel waardoor kinderen weer verder kunnen. Kortom Kraak’m is altijd een aanvulling voor in je klas. 

Maak gratis kennis met Kraak’m

Wil jij na het lezen van deze blog direct aan de slag met Kraak’m? Dat kan! Er zijn 3 escaperooms die je direct kunt spelen:
– Rotterdam zonder stroom(groep 6/7/8/VO) https://www.kraakm.nl/spellen/rotterdam-zonder-stroom
– Oefen de tafel van 7 in deze solo escape room https://www.kraakm.nl/spellen/dossier-t-7
– VIP op Schiphol(groep 5/6/7/8)” https://www.kraakm.nl/spellen/vip-op-schiphol

Hulp nodig bij het maken van een escaperoom? Bekijk dan de missie bouw een escaperoom op Skillsdojo
https://www.skillsdojo.nl/debaasopinternet/bouw-een-escape-room/

%d bloggers liken dit: