‘Kom, ga je mee Fuzen?’. Deze zin horen wij de afgelopen maanden regelmatig voorbij komen. Fuzen staat gelijk aan het bewegen op de beweegvloer op ons plein: een Fuzefield. In deze video en blog kom je er achter wat een Fuzefield is en wat je ermee kunt.

In deze video laat ik ons Fuzefield zien:

Fuzen

Het Fuzefield bestaat uit een mat met daarop vier gekleurde knoppen. Zodra je op een knop gaat staan wordt het Fuzefield actief. Achter het raam staat een scherm. Op dit scherm staat een menu vol met leerzame spellen voor alle groepen van de basisschool. De kinderen kiezen een spel en kunnen gaan Fuzen.

De makers van het Fuzefield beschrijven het als volgt:

FuzeField is een interactieve beweegvloer die educatie, bewegen en gamen combineert waardoor er een heel nieuwe dimensie van bewegend leren ontstaat. Fuzen, noemen we dat.

Waarom is Fuzen goed voor kinderen?

Ik ben een groot voorstander van bewegend leren. Bewegend leren zorgt ervoor dat kinderen actief aan de slag gaan met de leerstof. De leerstof op verschillende manier eigen kunnen maken en het is ook aangetoond dat kinderen door beweging beter kunnen presteren in de klas.

Fuzefield geeft zelf ook nog aan dat kinderen op het Fuzefield aan de executieve vaardigheden werken. Dit is ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het FuzeField ondersteunt vooral het gebruik van de volgende vaardigheden:

In de afgelopen periode heb ik ook gezien dat kinderen met veel plezier aan de slag gaan op het Fuzefield. Zowel onder schooltijd als in hun vrije tijd. Het Fuzefield nodigt ook uit tot samenwerken. Ieder kind kan op een knop staan en samen kom je tot het beste resultaat.

Leerzame spellen op het Fuzefield

Op het Fuzefield kun je heel veel verschillende leerzame spellen spelen. De meeste spellen bestaan uit een vraag en vier antwoorden. Vooral voor het automatiseren zijn er veel spellen beschikbaar. Je moet hierbij denken aan sommen maken, klokkijken en topografie. Maar er zijn ook spellen om te oefenen met spelling en woordenschat.

In dit document vind je een overzicht van alle modules die gespeeld kunnen worden op een Fuzefield:

Naast leerzame spellen kun je op het Fuzefield ook gewoon een wedstrijdje doen wie de meeste sprongen kan maken in 30 seconde. Dit spel is in de pauzes ook erg favoriet. Ook zijn er spellen waarbij je de knoppen gebruikt om een figuurtje te laten bewegen. Je kunt dan bijvoorbeeld appels vangen. Het is ook mogelijk om je eigen spel te bedenken in het programma scratch.

QR Code en gaan

Sinds een maand hebben wij nu een QR code scanner bij het Fuzefield. Elk spel op het Fuzefield heeft een eigen QR code. De kinderen krijgen van de leerkracht de code mee naar het speelveld en scannen de code. Ze kunnen nu direct starten met het spelen van het juiste spel.

Wij zijn erg blij met deze mogelijkheid. Eerder konden de kinderen alleen via het menu een spel starten. Vooral voor jonge kinderen is dit een uitdaging. Daarom is dit een goede toevoeging aan het Fuzefield.

Onze ervaringen

Wij gebruiken het Fuzefield nu ruim 9 maanden. Het is erg tof om te zien dat er al 2,7 miljoen sprongen op het veld zijn gemaakt. In het begin vooral buiten schooltijd en in de pauze, maar het Fuzefield wordt ook steeds vaker onder schooltijd gebruikt met de QR codes. Het Fuzefield heeft een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Ze zijn super fanatiek op het speelveld en zijn ook echt aan het leren. De modules zitten goed in elkaar en zijn uitdagend voor verschillende leeftijden.

Meer weten over het Fuzefield? Ga naar www.fuzefield.nl

Het Fuzefield is ons aangeboden, nadat ik uit mezelf een filmpje had gedeeld over het Fuzefield. (zie hieronder) Daarna zijn wij gevraagd om mee te denken over het Fuzefield. Deze blog heb ik zelf gemaakt en geschreven zonder tussenkomst van Fuzefield.

%d bloggers liken dit: