fbpx

STEAM is een hot item in onderwijsland. Er zijn veel scholen die een speciaal Technologie lab hebben, ook wel makerspace genoemd, waarbij scholen kinderen willen uitdagen door STEAM een vastonderdeel van het lesprogramma te maken. Maar hoe doe je dit? Ik kwam op de IPON 2020 de STEAM Challengekaarten van Heutink tegen. In deze blog en video review ik de STEAM Challengekaarten van Heutink.

Wat is STEAM?

Ik ben fan van thematisch werken en daarbij kun je heel goed gebruik maken van STEAM. Bij STEAM draait het niet om de losse feitenkennis, maar moet je de kennis die je opdoet tijdens het proces toepassen. Kinderen worden uitgedaagd om een uitdaging aan te gaan.

Van de website van Heutink:

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Met STEAM stimuleer je de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en werken. Het draait hierbij om uitdagingen. Een uitdaging vraagt om een duidelijk probleem. Het oplossen van het probleem vraagt om maakmogelijkheden die eindeloos zijn.
De focus ligt dus niet op het opdoen van feitenkennis en het opleveren van een eindproduct, maar op de (denk)stappen die je maakt: denken, doen, delen. Alle elementen die je nodig hebt voor een uitdaging komen samen in de STEAM challengekaarten!

STEAM Challengekaarten by Heutink

De challengekaarten zijn een uitbreiding om het grote STEAM aanbod. De Challengekaarten zorgen voor uitdagende opdrachten waarbij kinderen een maakproces doorlopen.

Wat zit er in de doos?

  • 1 houten bak met 60 challengekaarten,
  • 1 STEAM-starter
  • 1 Space Navigator.

Heutink heeft de Challengekaarten samen met Studio Tast gemaakt. In deze video ben ik op bezoek bij Studio tast en vertellen zij over de kaarten:

Klik hier om je abonneren op mijn YouTube kanaal en mis geen video meer.

Op de voorkant van elke challengekaart vind je de ‘challenge’. In een overzichtelijk format vind je daar een uitdaging waar de kinderen mee aan de slag gaan. Het mooiste van de uitdagingen vind ik dat de uitkomst niet vast staat. Het doel is vooral dat de kinderen het proces zo goed mogelijk doorlopen. Daar stuur jij als leerkracht op.

In deze video zie je een voorbeeld van een challenge:

Binnenin de kaarten vind je verschillende oplossingsrichtingen en materialen die je eventueel kunt gebruiken. Dit zijn ideeën om kinderen en leerkrachten op weg te helpen. Dit kan heel fijn zijn, maar ik zou de kinderen vooral uitdagen om met de voor en achterkant aan de slag te gaan.

Want op de achterkant van de challengekaart vind je een Hoe kunnen we vraag en een voorstel van hoe het proces zou kunnen verlopen. Dit is gemaakt met Groow. Dit proces helpt je om op een gestructureerde manier een geschikte oplossing te bedenken voor het probleem via de stappen denken, doen, delen.

Klik hier om een voorbeeld van een kaart te bekijken.

Als leerkracht ben ik al langere tijd fan van Groow. Je kunt hiermee heel mooi een proces inzichtelijk maken. In de video hieronder pak ik Groow uit samen met Cilla.

Klik hier om je abonneren op mijn YouTube kanaal en mis geen video meer.

Mijn mening over de STEAM Challengekaarten

Ik ben erg blij met de Challengekaarten. Het geeft leerkrachten sturing en je kunt eenvoudig een kaart uit de bak halen en inzetten. Het product is degelijk en geeft leerlingen overzicht. Zo is het proces inzichtelijk en kunnen kinderen laagdrempelig kennis maken met Groow.

Volgens mij zijn de Challengekaarten een start van goed STEAM onderwijs. De kaarten zijn toegankelijk en snel toe te passen. Dit kan echter nooit het eindpunt zijn en moeten aanzetten tot het bedenken van eigen challenges en het toepassen van Groow in de praktijk. Kinderen kunnen dan zelf een proces neerleggen en zijn echt eigenaar.

In mijn eigen basisschooltijd waren er ook genoeg kaartenbakken. Dat is ook precies het gevaar. De kaartenbak wordt dan vaak ingezet voor extra werk of uitdagende opdrachten voor de betere leerling. Terwijl ik juist denk dat het inzetten van de challeges een vastonderdeel moet zijn van je lessen.

Koop de kaartenbak dus niet als een leuk extraatje voor je school, maar zorg ervoor dat je weet wat je ermee wilt doen in de klas en neem direct een kijkje bij Groow en het Groow platform. Zo ben je klaar voor de toekomst.

Klik hier voor meer informatie en om de STEAM Challengekaarten te bestellen.

%d bloggers liken dit: