Een boek van Meester Sander

Meesterlijk Kleuteronderwijs

Laat je door de titel niet misleiden, Meesterlijk Kleuteronderwijs is niet alleen bedoeld voor mannelijke leerkrachten. Ook juffen mogen dit boek niet missen. Sander Gordijn neemt je mee in de wereld van klasse kleuteronderwijs. In amper tien jaar tijd groeide Meester Sander binnen het vak uit van fenomeen tot autoriteit. Zijn visie op onderwijs – waarbij hij de belevingswereld van kleine mensen moeiteloos weet te combineren met volwassen thema’s als digitale apps en augmented reality – maakt dat hij met recht een van de vernieuwers binnen het vak genoemd mag worden. Bovendien houdt Meester Sander niet van stilzitten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij van de voorlopers is op het gebied van bewegend leren. 
Dagelijks geeft hij workshops door het hele land over innovatief en actief onderwijs voor kleuters en met tienduizenden volgers is hij online een ware influencer. Laat je inspireren door zijn ontwapenende manier van lesgeven, profiteer van handige tips die jij in eigen kleuterklas kan toepassen en leer de man achter de leerkracht kennen.

Dit wil ik je vertellen over mijn boek

Het is zover en iedereen mag het weten: Ik heb een boek geschreven. In Meesterlijk Kleuteronderwijs neem ik je mee in mijn persoonlijke ontwikkeling en deel mijn praktische tips uit de praktijk. Ik leg mijn visie over kleuteronderwijs uit aan de hand van foto’s die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt in mijn klas. Het boek bestaat uit 5 delen waarin ik in elk deel een ander aspect van het kleuteronderwijs behandel. De delen zijn afzonderlijk van elkaar te lezen. Elk deel bevat verschillende hoofdstukken. Een hoofdstuk noem ik in mijn boek een les en begint altijd met een praktisch voorbeeld met daarbij een foto uit de praktijk. Elke les sluit af met een tip en gaat verder in de online omgeving.Mijn doel met het boek is inspireren. Ik wil de mooie kanten van het kleuteronderwijs laten zien en aan de hand van voorbeelden laten zien wat ik zo leuk vind aan de onderbouw. Belangrijke pijlers voor in de klas vind ik thematisch werken, het eigenaarschap van kinderen, bewegend leren en het onderwijs aanpassen aan deze tijd met behulp van ICT. Mijn visie hierover vind je terug in dit boek.

Van eigenwijs tot onderwijs

De ondertitel van het boek heeft alles te maken met mijn persoon. Ik ben gek op onderwijs, maar ook zeker heel eigenwijs. Als ik iets bedenk, dan zorg ik er ook voor dat het zo gaat gebeuren. Ook sta ik voor mijn mening en staan de kinderen in de klas altijd op de eerste plaats. Ik wil ze elke dag laten stralen en ik hoop je te kunnen inspireren om dat ook te doen met dit boek. Dit zie je ook terug in het boek. Het is geen normaal studieboek, maar echt mijn verhaal. Ik laat je zien wie ik ben en welke onderwerpen ik belangrijk vind in het kleuteronderwijs.

Ik had nooit gedacht dat ik een boek zou gaan schrijven. De afgelopen jaren is het mij meerdere keren gevraagd en ik zag enorm op tegen het schrijven, dus riep ik heel hard nee. Laat mij een video maken en ik heb er plezier in, maar schrijven vond ik altijd maar gedoe. In de afgelopen jaren ben ik toch steeds meer gaan schrijven en heb ik veel geleerd door het schrijven van blogs voor mijn website, lessen voor FutureNL en projecten van Kleuteruniversiteit.

Vorig jaar was ik op bezoek bij Ten Brink Uitgevers en zij gaven mij de kans om een boek te maken, maar dan op mijn manier. Het voelde goed en ik ben de uitdaging aangegaan en nu ben ik erg trots dat het boek in oktober uit komt. Het moeilijkste aan het schrijven vind ik dat je elke keer weer opnieuw naar je teksten moet kijken, dingen aan gaat passen en al zo vaak het boek hebt gezien dat er voor mij niks bijzonders meer aan is. Toch is dit de uitdaging en merk ik dat mensen het gaaf vinden dat ik dit aan het maken ben. Zij zien dit terecht als een grote stap voor mij.

In de zomervakantie had ik de rust en de tijd om alles op papier te zetten. Het viel nog niet mee om elke ochtend achter de computer te kruipen, te gaan schrijven en te weten dat de rest van Nederland vakantie had. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat ik een anderhalve maand een boek heb geschreven. Nu ik dit schrijf zitten wij nog midden in het vormgeven van het boek en het laten lezen aan proeflezers. Dat vind ik echt super spannend, net als het moment dat het boek echt bij jullie op tafel ligt. Ik kan aan de ene kant niet wachten, maar aan de andere kant vind ik het doodeng om jullie reactie te horen. Normaal geef ik een workshop en zie ik de reacties van mensen, kan ik daar op inspelen en direct bijsturen als ik zie dat het niet aansluit bij mijn doelgroep.  

Het schrijven van een boek geeft de kans om minder vluchtig te werk te gaan. Als je het boek koopt ga je er echt even voor zitten om het te lezen. Terwijl je mijn blogs en ideeën vaak vluchtig voorbij ziet komen op social media. Je klikt erop en gaat weer verder. Ik hoop dat je even de tijd neemt om samen met mij in het kleuteronderwijs te duiken. Dat het herkenbaar is en je inziet hoe prachtig ons werk is.

Inkijkexemplaar

Klik hier om een aantal pagina’s van het boek te bekijken.

Korte beschrijving van de inhoud van het boek

Wat kun je in elk deel verwachten?

Deel 1: Mijn ervaringen
Dit is meest persoonlijke deel en geeft je een inkijkje in mijn eigen ontwikkeling. Hoe houd je als leerkracht het hoofd boven water? Hoe kijk ik tegen een hoge werkdruk aan. Ook geef ik tips om hiermee om te gaan. Het belangrijkste wat ik je wil laten inzien is dat je jezelf aanleert om bewust keuzes te maken.

Deel 2: Lesgeven in de onderbouw
Lesgeven in de onderbouw vind ik fantastisch en in dit deel laat ik je zien waarom. Van thematisch werken, leervragen van kinderen behandelen en de stem van het kind horen en tot uitdrukking brengen in de klas. Ik laat je zien hoe ik dit doe en waarom dit een meerwaarde vertegenwoordigt. Kleine voorspelling: Als je dit hebt gelezen kun je niet wachten om zelf aan de slag te gaan in de klas.

Deel 3: Bewegend leren
Stilzitten vind ik moeilijk en leren fantastisch. Dus daarom combineer ik leren graag met bewegen. Ik geef kinderen de ruimte om te bewegen en leg in dit deel uit hoe jij bewegend leren kunt toepassen in de onderbouw.

Deel 4: ICT in de onderbouw
ICT is een passie van mij. Gadget, tablets, computers en alle dingen die daarmee te maken hebben vind ik supertof. Maar hoe maak je hier op een goede manier gebruik van in de onderbouw. Ik deel mijn visie hierover en leg uit dat het heel belangrijk is dat kinderen praktische handvatten krijgen aangereikt.

Deel 5: Social media en PR en het onderwijs
Als school wil je jezelf tonen aan de buitenwereld, maar hoe doe je dat? Door alle digitale media zijn er heel veel mogelijkheden om nieuwe ouders te bereiken. Maar vergeet ook de bestaande ouders niet. Maak van de ouders van je school je ambassadeurs en laat je school groeien.In de laatste les geef ik tips aan leerkrachten die hun eigen website en social media kanalen willen inzetten om anderen te inspireren.

Veelgestelde vragen / FAQ:

Wat maakt jouw boek anders dan alle andere boeken over kleuteronderwijs?

In mijn boek deel ik mijn ervaringen voor de klas. Ik laat aan de hand van mijn ervaringen zien wat ik belangrijk vind en wat mijn visie is. Ik ken geen boek over het kleuteronderwijs wat zo persoonlijk is en gaat over de ervaringen van een leerkracht. Ik neem je mee en geef je tips en ideeën die je direct kan gebruiken in de klas. Ik verwijs naar theorie, maar leg dit niet specifiek uit. Door de praktische voorbeelden en handige tips hoop ik dat het een plezierig boek is om te lezen waardoor je met nog meer plezier voor de klas kunt staan.

Kan het inspirerend/interessant/bruikbaar zijn voor groep 3?

Het boek is gericht op leerkrachten die lesgeven aan kleuters. Zelf heb ik een aantal jaar een groep 1/2/3 lesgegeven dus uiteraard zijn er tips in het boek te vinden die je ook kunt toepassen in groep 3. Deel 3 en 4 over ICT en bewegend leren zijn dan ook prima te lezen ter inspiratie en geven ook zeker praktische tips.

Staan er tips in hoe je ICT kunt inzetten bij kleuters?

Ja! Uiteraard deel ik in dit boek mijn visie op ICT in de onderbouw. In deel 4 ga ik hier uitgebreid op in en leg je alles uit over het inzetten van tablets, het digibord en programmeren in de kleuterklas.

Stel je hebt een school waar niet veel ICT aanwezig is, is dit boek dan ook geschikt?

Zoals je in de veelgestelde vragen hierboven hebt kunnen lezen gaat er maar een deel over het inzetten van ICT. Dit hoofdstuk kun je dan lezen ter inspiratie en kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat jullie ICT op een goede manier gaan inzetten in de klas.

Is het ook geschikt voor een student kleuteronderwijs uit België? 

Het boek heb ik geschreven voor iedereen met een hart voor kleuters. In Nederland gaan wij dan uit van kinderen van 4 tot 6 jaar. Ik denk zeker dat je iets aan dit boek kunt hebben, doordat ik mijn visie uitdraag en laat zien hoe ik tegen het onderwijs aankijk. Ik geef je tips en laat mijn manier van werken zien. Ook in België kun je hier zeker weten mee aan de slag.

Krijg ik korting? 

Je krijgt voor € 29,50 een boek, toegang tot de digitale content en de bewegend leren poster. Dit is een heel tof pakket met een waarde die veel hoger ligt dan € 29,50. Dus ja je krijgt al korting! Wil je het boek gratis ontvangen? Vraag op school of je het boek mag bestellen op kosten van school. Je kunt in de webshop van Ten Brink uitgevers op factuur bestellen en het boek thuis laten bezorgen.Tip! Vraag het boek als cadeau voor je verjaardag of tijdens de feestdagen