Neem zelf het heft in handen en maak je onderwijs elke dag een beetje beter. Dat is mijn motto. Wij, de leerkrachten, hebben heel veel inspraak in het vormgeven van ons onderwijs en ook zeker in het uitgeven van het geld van het Nationaal Plan Onderwijs. Daarom is het belangrijk dat wij laten zien dat we meepraten op onze school en laten weten op welke manier wij meerwaarde zien in de inzet van deze gelden.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze blog moest maken. Het Nationaal Plan Onderwijs(NPO) is er met goede bedoelingen gekomen, maar mijn inziens heeft het onderwijs veel meer aan structurele gelden. Luister zeker dit fragment met Marcel van Herpen terug.

Wel is het belangrijk dat wij zelf opstaan op school en aandragen waar behoefte aan is. Daarom heb ik deze blog toch gemaakt. Als leerkracht moet je laten zien dat je over je vak wilt meepraten. Nu is het moment om te laten zien dat je op school het verschil kunt maken.

Menukaart

De menukaart die wij nu aangereikt krijgen is helemaal niet nieuw. Al vanaf 2011 is deze bekend in Engeland. De menukaart beschrijft bewezen interventies en het zijn veelal open deuren. Natuurlijk fijn dat er een richtlijn is, maar het is bovenal belangrijk om te kijken op welk vakgebied kinderen op je school meer aandacht kunnen gebruiken en daar de interventies op toe te passen. Dat staat ook zo omschreven in de schoolscan. De school is er zelf verantwoordelijk voor om ook de zachte doelen in kaart te brengen en niet alleen harde resultaten met toetsscores op bijvoorbeeld taal en rekenen. Dit is in de onderbouw natuurlijk helemaal een belangrijk punt. Jij kunt samen met je collega’s in beeld brengen en zo laten zien waar jullie extra aandacht op moeten richten. Zo kan je ook aan de rest van de collega’s laten zien waar voor jullie kansen liggen in de onderbouw.

Inspiratie en tips voor de onderbouw

Kies dus samen met je team de beste interventies uit en kijk naar interventies die voor de kinderen het verschil gaan maken. Om je op weg te helpen deel ik hieronder tips en inspiratie bij onderdeel F. Ik deel juist tips over materialen en over de professionalisering van leerkrachten. Hier sluit punt F van de menukaart heel goed op aan. Dit punt moet altijd samen met een andere interventie worden toegepast.

F. Interventies gericht op faciliteiten en randvoorwaarden

  • Digitale technologie: IT-hardware en -software voor specifieke interventies
  • (Tijdelijk) aantrekken of inhuren van nieuw personeel voor specifieke interventies
  • Professionalisering die nodig is om gekozen interventies te kunnen uitvoeren, zoals coaching of gerichte trainingen
  • Schoolontwikkeling en verbetercultuur
  • Systematisch monitoren en bijstellen (data-geïnformeerd werken)
  • Leermiddelen: inzet van aanvullende of nieuwe leermiddelen, (formatieve) toetsen en leerlingvolgsystemen, bijvoorbeeld voor maatwerk

Leermiddelen voor taal en rekenen in de kleuterklas

Wanneer je aan taal of rekendoelen gaat werken is het handig om daar goede materialen voor te hebben. Hieronder zet ik mijn favoriete spellen en ontwikkelingsmateriaal voor je op een rij.

Verhalen Schuiven
Met verhalen schuiven kun je samen met kinderen de leukste verhalen naspelen. Door de gleuven blijven de onderdelen goed staan en de platen passen ook goed bij de verschillende thema’s in de kleuterklas.

https://www.heutink.nl/artikel/alles-van-heutink/100_523425

Racespel en Meetspel – Kleuteruniversiteit

Bij Kleuteruniversiteit maken wij ook spellen in samenwerking met Heutink. Mijn favorieten zijn het racespel en meetspel.

Het racespel oefent veelvuldig verschillende getalbeelden en hoeveelheden. De honderd losse kaarten bieden hoeveelheden in verschillende structuren waarbij kinderen verschillende strategieën kunnen gebruiken. Ook komen er tijdens het spelen vele begrippen aan bod. Kinderen zullen veel plezier beleven aan het spelen van het spel. Welk voertuig komt uiteindelijk als eerste over de finish? Een spannend spel met diverse mogelijkheden.

Rekenen, tellen, meten en een geheugenspel in één. Dat biedt het Kleuteruniversiteit Meetspel. De kinderen maken knotsgekke bouwwerken en spelenderwijs komen er meetkundige begrippen aan bod. Wie maakt het hoogste bouwwerk?

Deze en meer Kleuteruniversiteit spellen vind je op: https://www.kleuteruniversiteit.nl/spellen/

ConnAct – Taal & Woordenschat

Draai de wijzer op de draaischijf en pak zo snel je kan met de zuignap een bijpassend kaartje. Benoem wat je ziet, verzin een verhaal en beeld dat uit of speel samen een toneelstukje. Wie verzamelt de meeste kaartjes? Bewegend spelen met taal maakt leren leuker en effectiever! Er worden meer verbindingen gemaakt in het brein waardoor je nieuwe informatie (of woorden) gemakkelijker kunnen onthouden.

In ConnAct vind je 18 verschillende personages met bijpassende onderwerpen. Pak met je zuignap het kaartje met de brandslang voor de brandweervrouw en de kattenbrokjes voor de kat. Of wie weet kies je bij de voetballer geen voetbaldoel maar een microfoon, omdat jouw voetballer zin heeft om te zingen en verbind jij de poes met het bed, omdat die altijd stiekem naar je slaapkamer gaat en het liefst in het bed slaapt. Fantasie is grenzeloos en ConnAct geeft alle ruimte om verhalen tot leven te laten komen.

https://www.heutink.nl/artikel/alles-van-heutink/100_523484


Inzetten op bewegend taal en rekenen in de onderbouw

  • Bewegend leren spelpakket – Nijha
  • Springlab beweegvloer 

Onderzoek toont het aan: als kinderen bewegen tijdens het leren, dan leren ze beter! Het Kleuterpakket voor de Springlab Beweegvloer is ontwikkeld samen met ervaren leerkrachten en pedagogen, echte experts uit het veld dus. Samen hebben we ervoor gezorgd dat de kinderen hoge betrokkenheid hebben bij de bewegend leren lessen en dat de inhoud ook naadloos aansluiten op de SLO leerdoelen van de leerlijnen rekenen, Nederlands en kunstzinnige oriëntatie. Hierdoor is de Springlab Beweegvloer ideaal voor het automatiseren van kennis bij kinderen.

In deze video leg ik uit wat de Springlab beweegvloer is.

Met het Kleuterpakket voor de Springlab Beweegvloer wordt de lesstof voor kleuters op een speelse en innovatieve manier beweeglijk gemaakt. Hiermee wordt leren een belevenis en behaal je tegelijkertijd leer- en beweegwinst! Het Kleuterpakket bestaat uit een rijk assortiment bewegend leren lessenverspreid over drie leerlijnen.

  • Bewegend leren lessen  in het meester Sander abonnement

Wil jij aan de slag met bewegend leren, dan is het ook handig om genoeg inspiratie voor deze lessen te ontvangen. Al jaren ben ik bezig met bewegend leren in de klas. Vorige maand heb ik daar ook dit succesvolle webinar over gegeven. Veel leerkrachten zien de meerwaarde van bewegend leren en kunnen niet wachten om er mee aan de slag te gaan. Met mijn lessen zit je altijd goed. Daarom kan ik je ook aanrader om mijn abonnement af te sluiten.

Bij het abonnement zit het volgende inbegrepen:

Wil je geen les missen? Neem dan als school het abonnement af. Meer informatie over een schoolabonnement vind je op deze pagina: www.meestersander.nl/abonnement

Samenwerkend leren

Samenwerkend leren staat ook op de menukaart en met deze tools kun jij samenwerkend leren stimuleren.

Luqo voor groep 1 t/m 8 – Samen spelen op de iPad, tablet en chromebook

Leerlingen zijn gek op spellen op de iPad. En met Luqo zijn leerkrachten dat ook. Want kinderen zitten daarmee niet geïsoleerd achter een beeldscherm, maar spelen actief en samen. Luqo heeft de voordelen van digitaal lesmateriaal en neemt werkdruk bij de leerkracht weg. Maar het zorgt er ook voor dat leerlingen leren samenwerken en actief bezig zijn. En juist die combinatie maakt Luqo zo tof!

Een Luqo schoolset bestaat uit vier drukknoppen en een app met inmiddels meer dan 50 spellen. De spellen kun je spelen op een iPad, tablet, Chromebook, laptop of grote liggende touchscreens. De knoppen zijn draadloos en besturen de spellen. Deze toffe knoppen ken je uit spelshows op tv en zorgen ervoor dat kinderen direct willen spelen. Kinderen krijgen allemaal een eigen knop en daar zijn zij verantwoordelijk voor in het spel. Ze moeten op het goede moment op de goede knop slaan. Dat lukt alleen door goed te overleggen en samen te werken. Zo leren kinderen met Luqo niet alleen over de schoolvakken, maar ontwikkelen ze ook meteen sociale vaardigheden.

In deze video laat ik Luqo zien:

Meer informatie over Luqo vind je hier: https://playluqo.com/wat-is-luqo/

Story Tales Lego education – Maak je eigen verhalen met Duplo

StoryTales van LEGO® Education verrijkt de woordenschat en helpt kinderen verhalen te bedenken, visualiseren én vertellen.

In de bak zitten ruim 100 losse onderdelen waarmee telkens weer andere personages, scènes en verhalen gecreëerd kunnen worden. Door het gebruik van de bijgeleverde achtergrondkaarten (5 dubbelzijdige kaarten) kunnen kinderen zelf bepalen wáár hun verhaal zich afspeelt. – https://www.heutink.nl/artikel/100_090187

Bouw samen met karton

Digitale middelen voor het verrijken van het taal en rekenonderwijs In de onderbouw – Groep 1,2,3

  • Robot: Cubetto Verhalenkist

Programmeren is een taal opzich, maar je kunt digitale middelen ook combineren met taal. Zo heb je Cubetto de robot. Deze robot laat de kinderen aan de slag gaan met verhalen. Bekijk de video over Cubetto en de Verhalenkist op de website van De Rekenwinkel.

Een echte houten verhaalkist met daarin, naast de Cubetto en 4 extra matten, ook de nodige verhaalkaarten om direct mee aan de slag te gaan. Alles wordt geleverd in een mooie en stevige houten kist, om zo kinderen hun eigen verhalen schatkist te geven.

https://www.derekenwinkel.nl/programmeren-en-robots/cubetto/cubetto-verhalenkist.html

  • Communicatiebundel TTS

In Kleuteruniversiteit magazine nummer 4 kun je mijn artikel: De kracht van audio lezen. Steeds vaker maak ik lessen met audio. Zoals bijvoorbeeld de dinosaurus Luisteropdrachten. Kinderen scannen de QR code en komen bij een audiofragment. Dit kan een luisterboek zijn of een luisterspeurtocht. Super leuk om te doen. Bij deze set heb je helemaal geen QR codes nodig, maar kun je de audio rechtstreeks inspreken.

https://www.b-bot.nl/producten/acties/communicatiebundel/

  • Schaf een iPad aan

In deze video leg ik uit waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tablet voor je klas:

Lees ook de blog over de beste koptelefoons voor kinderen.

  • Stopmotionvideo’s maken met de Green screen box

Afgelopen week ontving ik de Green screen box.

  • Speel voor de iPad met Osmo

Little genius kit

Genius kit

  • Stempelen op de iPad – Kiene klanken en cijfers
  • Instructievideo’s inzetten in de klas

Met instructievideo’s zorg ik ervoor dat kinderen de instructie op meerdere momenten aangeboden krijgen. In een volle klas kun je niet ieder kind tegelijk helpen en daarom is het erg handig om gebruik te maken van Instructievideo’s. Zo heb ik een heleboel instructiemuren gemaakt. Maar helemaal tof is het om mijn instructieboek te gebruiken. In de video hieronder laat ik het instructieboek zien.

Professionalisering Leerkrachten

E-learning

  • MeesterSander.academy

In de Meester Sander . Academy kun je online cursussen volgen waarmee je jouw onderwijsaanbod verbeterd en jouw kennis vergroot! De Meester Sander Academy is voor leraren een perfecte plaats om hun vaardigheden en kennis met tablets en apps te verbeteren en meer. Er zijn GRATIS cursussen te volgen en betaalde cursussen welke het geld meer dan waard zijn!

Voor het eerst aan de slag met een iPad

De cursus bestaat uit 4 modules: De basis van de iPad, de iPad gebruiken in de klas, tips en extra. De eerste modulen is het belangrijkste om met de iPad te kunnen werken, maar ik zou ook zeker aanraden om de tweede modulen erachter aan te plakken. De laatste twee modules zijn vooral bedoeld voor mensen die alles uit het device willen halen. Het is goed om deze modules pas te volgen wanneer je helemaal vertrouwd bent met het apparaat.

Elk hoofdstuk bestaat uit een video en een beschrijving. In de beschrijving leg ik het doel uit en geef in korte en duidelijke termen de weg naar het doel uit. In de video laat ik in beeld en geluid zien hoe de iPad werkt en op welke manier jij ermee kunt werken. In de cursus vind je meer dan 3 uur aan instructies om aan de slag te kunnen met de iPad.

De iPad effectief inzetten in de onderbouw 

Wil jij aan de slag met apps? Volg deze cursus en je bent er helemaal klaar voor. In deze cursus leer ik je de meest leerzame en gebruiksvriendelijke apps voor in de onderbouw (groep 1 t/m 3) kennen bij verschillende thema’s en leerdoelen. Wat kun jij na afloop van deze cursus?

  • Weet jij waar een goede app aan moet voldoen
  • Kun je de beste en leerzaamste apps voor je klas benoemen
  • Gebruik jij de iPad met plezier in de klas. 

Deze cursus bundel heeft als EXTRA BONUS ook de volledige cursus ‘Voor het eerst aan de slag met een iPad’

NIEUW: Digitale tools voor groep 3 t/m 8

Vanaf het nieuwe schooljaar is de cursus digitale tools voor groep 3 t/m 8 helemaal af. In deze cursus neem ik je mee in de wereld van digitale tools om je lessen te verrijken. Te gebruiken op je digibord, Chromebooks en ook iPads. Een complete cursus waar jij heel veel inspiratie uit haalt.

Ga dus direct naar www.meestersander.academy voor meer informatie.

De linkjes naar bol.com zijn Affiliate links. Door hierop te klikken ontvang ik een klein percentage van je aankoop. Dit kost jullie niks extra.

%d bloggers liken dit: