Is een 3D printer te duur voor de basisschool?
Elke school een 3D Printer. Dat is het idee van het project 3D kanjers. De afgelopen periode heb ik verschillende posts geplaatst over de 3D Printer. Ik kreeg veel positieve, ‘jaloerse’ reacties. Ook waren enkele reacties geplaatst die minder positief waren. Leerkrachten geven aan dat het zonde is om 3D printers te kopen. Daarnaast adviseren zij het geld van school uit te geven aan de ‘normale’ uitgaven, zoals het vervangen van buitenspeelgoed en het kopen van verbruiksmateriaal. Op veel scholen is daar namelijk, volgens de reacties, geen geld voor.
In deze blog ga ik op onderzoek uit. Ik wil graag weten op welke wijze leerkrachten het tekort aan geld op school ervaren. Vandaar mijn vraag op mijn Facebookpagina. Deze gegevens analyseer ik graag voor jullie middels deze blog. Na dit onderzoek kijk ik wat je met een 3D printer kunt doen op school en naar de werkelijk prijs. Uiteindelijk hoop ik antwoord te kunnen geven op de vraag: “Is een 3D printer te duur voor de basisschool?”
Geen geld
Is er echt geld tekort in het onderwijs of wordt het zwaar overdreven? In totaal zijn er zo’n 15 reacties binnengekomen op mijn oproep op de kleutermeester Sander Facebookpagina. Alle leerkrachten beamen dat er te weinig geld aanwezig is op hun school en dat zij vaak zelf materialen aanschaffen voor hun klas. Zij betalen dit uit eigen portemonnee. De meeste leerkrachten hebben enige inbreng in de uitgaven van hun school, maar dit kan meestal maar één keer per jaar. Dit heeft consequenties voor de rest van het schooljaar. Er moet erg goed nagedacht worden over een investering. Hierbij is een goede planning noodzakelijk. In de onderbouw zijn veel materialen erg duur, zoals fietsen, blokken en ontwikkelingsmateriaal. Ook geven leerkrachten aan dat het erg omslachtig is om hun geld te declareren en het er daarom bij laten zitten.
De onderbouw voelt zich duidelijk het ondergeschoven kindje. Op ICT-gebied zijn zij vaak als laatste aan de beurt en als er om verfpotjes wordt gevraagd is het antwoord: “Verzamel maar yoghurtbekers”. In de bovenbouw is het probleem vooral dat er geen geld meer over is na de aanschaf van peperdure methodes.
Een oplossing wordt aangedragen in het duurzaam omgaan met materialen. Ook zijn er scholen die extra geld krijgen van de ouderraad om materialen voor de klas te kopen. De materialen in de onderbouw zullen moeten worden afgeschreven na een aantal jaren, net als computers, digitale schoolborden. Zodat het duidelijk is voor iedereen dat er nieuwe materialen moeten komen.
De laatste reactie op mijn vraag liet niets aan duidelijkheid over: ‘Geen geld is een farce (lachwekkende vertoning, red.), vraag via MR of GMR inzage in financieel verslag. Tegelijkertijd schrijf een goed plan en legitimeer, zoals ik verwacht dat jij ook doet. Uit die dramadriehoek en actie!’
Ik merk aan de reacties dat leerkrachten graag een rijke leeromgeving willen creëren in hun lokaal. Hierdoor gaan zij zelf materialen aanschaffen van eigen geld. Het probleem wordt hierdoor echter alleen maar groter. Zolang leerkrachten dit blijven doen, komt er geen extra geld vrij voor de klas. Want hierdoor geven zij aan prima onderwijs te kunnen geven met de huidige middelen.
Leren met en van de 3D printer
In 2020 moeten alle basisscholen in Nederland wetenschap en techniek in hun programma aanbieden. Dit wordt verplicht gesteld om kinderen te stimuleren technische beroepen te kiezen. Door kinderen al op jonge leeftijd in aanraking te brengen met techniek zullen in de toekomst (naar verwachting) meer kinderen voor een technisch beroep kiezen. Het inzetten van de 3D printer binnen het techniekonderwijs is samen met de hulp van de kinderen gemakkelijk. De kinderen bouwen zelf de printer en moeten deze ook onderhouden.
Het ontwerpen van eigen objecten daagt kinderen uit tot creatief denken. Kinderen kunnen van alles maken! Daarom is het heel goed inzetbaar tijdens projecten. Verander (een gedeelte van) de klas tot winkel en stimuleer de kinderen tot het kopen en verkopen van eigen producten. Hiermee kun je de communicatieve, sociale vaardigheden oefenen, kortom het sluit aan bij de 21st Century Skills. Het draagt het ook bij aan digitale geletterdheid, Engels en Burgerschap. In het eindrapport van het platform #Onderwijs2032 staan nog meer aanbevelingen beschreven waarbij de 3D printer prima inzetbaar is.
De software die je gebruikt bij het 3D printen is vooral in het Engels. De leerlingen hebben niet het gevoel ze in een Engelse les zitten, maar tijdens het werken met de software pikken ze heel veel woorden op.
Bekijk hier een filmpje over 3D printen op de basisschool.
Natuurlijk is het zo dat je er niet direct bent, met de 3D printer alleen. Leerkrachten zullen er pro actief mee aan de slag moeten. In de huidige methodes staan geen lessen rond de 3D printer, daarom zullen de leerkracht en school bewuste keuzes moeten maken. Ik zal alleen de kosten van de 3D printer bij 3D kanjers bekijken. Een losse 3D printer kopen heeft mijn inziens weinig kans tot slagen.
Kosten 3D Printer
De kosten voor de 3D Print experience van 3D kanjers zijn op dit moment € 2600. Voor de tweede printer staat het bedrag van € 1800. Je krijgt hiervoor een compleet bouwpakket met handleiding, een startbijeenkomst, support tijdens het bouwen en toegang tot de community. Er wordt gegarandeerd dat de printer, die door de kinderen in elkaar wordt gezet, het ook echt gaat doen.
De verbruikskosten van het apparaat zitten hem in de filamenten. Dit is de grondstof die de 3D printer gebruikt. Het kost 30 euro per rol en gaat erg lang mee, kan ik uit ervaring vertellen. Wij zijn al enkele weken aan het printen met de eerste rol.
Het is een project waar veel maatschappelijke interesse voor is. In de gemeente Meppel & Hoogeveen zijn er samenwerkingen tussen de Rabobank, de gemeente en lokalen ondernemers waardoor scholen tegen een veel lager tarief kunnen instappen.
Alle scholen in Drenthe krijgen bijvoorbeeld subsidie om een 3D printer aan te schaffen. Dit is een grootschalig project van de provincie Drenthe in samenspraak met het project 3Dkanjers.
Elke school in Drenthe maakt aanspraak op de subsidie wanneer zij meedoen. http://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@117631/3d-printers-drentse/
Het apparaat is echter ook een oplossing voor een deel van het geldprobleem. Met de 3D printer kun je alles maken wat je wilt voor een lage prijs. Op internet zijn de wereld aan ontwerpen te vinden. Heb je dobbelstenen nodig in de klas? Print ze! Wil je meten? Print een liniaal. Potjes nodig? Zet de printer aan. Het is een hele andere manier van denken. Hierdoor kun je jouw bezoek aan de winkel overslaan. Je maakt je materiaal gewoon zelf!
Is de 3D printer echt te duur voor een basisschool?
Een 3D printer aanschaffen is duur. Het bedrag om mee te doen begint bij € 2600 en mijn eerste reactie is dan ook: Doe het niet, MAAR.. Door het enthousiasme in de maatschappij en het belang van techniek op school, zijn veel bedrijven en instellingen bereid te helpen bij de aanschaf van een 3D printer. Zorg ervoor dat je een samenwerking aangaat met meerdere scholen en schrijf een goed plan. Ga hiermee naar bedrijven en laat deze bedrijven delen in het gebruik van de printer.
Als school is het dus aan te raden je netwerk te gebruiken en hulp te zoeken bij het bedrijfsleven, gemeente of provincie. Hiermee kan je de prijs enorm drukken en is het een idee om mee te nemen in de begroting van de school voor het komende schooljaar.
Dus:
- Zet de printer actief in om materialen te printen;
- Laat kinderen er zelf mee aan de slag;
- Ervaar het nieuwe maken;
- Betrek bedrijven bij het gebruik van de printer;
- Laat ouders meegenieten van dit mooie stukje techniek!
Mijn hart gaat er sneller van kloppen, die van jou ook?