|

Tips voor activiteiten in een online les of meeting met kleuters

Een online les met kleuters is een hele uitdaging en veel leerkrachten zien er dan ook tegenop. In deze blog geef ik je tips om dit op een goede manier te laten verlopen en welke activiteiten je dan kunt doen. In drie stappen laat ik zien hoe jij een online les kan geven aan kleuters.

Stap 1. Plan een meeting

Je wilt eenvoudig contact hebben met de kinderen uit je klas. Mijn voorkeur gaat bij kleuters uit naar kleine groepjes kinderen. Uiteraard is het gezellig met de hele klas, maar bedenk dat je dan bijna geen individueel contact kunt maken.

Maak een planning en stuur deze naar de ouders en kies voor korte momenten. Liever 2 keer in de week een kwartier, dan een keer een half uur. Wanneer je gebruik maakt van Jitsi kun je gewoon dezelfde link gebruiken voor elke les.

Plan een meeting met Jitsi Meet
Jitsi is een platform waarmee je eenvoudig een online les/vergadering plant zonder account te hoeven aanmaken. Jitsi is snel en eenvoudig en ook goed te gebruiken voor een online vergadering.

Ook komt Jitsi qua privacy erg goed uit een onderzoek van de Autoriteit persoonsgegevens. In deze blog lees je daar meer over.

In deze video laat ik zien hoe je een Jitsi meeting aanmaakt:

Wil jij aan de slag met Jitsi? Ga naar meet.jit.si en maak een meeting aan.

De apps kun je gebruiken om deel te nemen aan een les of vergadering:

iPad: https://apps.apple.com/nl/app/jitsi-meet/id1165103905

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.jitsi.meet

Stap 2. Voorbereiding

Pak het ritme op wat je normaal in de klas hebt tijdens het begin van de dag en betrek je thema bij het gesprek. Je kunt dus het liedje van de dagen van de week zingen en daarna een opening doen over het thema. Kinderen kijken naar je via een scherm dus bedenk van te voren goed welke activiteiten je wilt gaan doen.

Ideeën voor activiteiten

Bewegend leren

Bewegend leren vanachter de camera kan prima. Laat de kinderen staan en joggen op de plaats. Print cijfers, plaatjes of iets anders uit en jij toont deze aan de kinderen via de webcam. De kinderen moeten dan roepen wat ze zien of jullie doen een afgesproken bewegen. Opzoek naar kaartjes? Je kunt ze gratis downloaden in mijn blog over bewegend leren.

Wat hoor ik? – Geluiden spel!

Knuffelpraat

Ga in gesprek met een pop of knuffel over jullie thema. Op deze manier kan je eenvoudig interactie hebben en alleen een verhaaltje uitspelen. Vraag ook de kinderen om hun knuffel mee te nemen en iets te laten doen in het gesprek.

Zoek de klank

Een speurtocht door het huis. De leerkracht roept een klank en de kinderen gaan opzoek naar een voorwerp die met deze klank begint. Nog leuker met een stopwatch. Lukt het alle kinderen binnen de afgesproken tijd?

Tekendictee

Teken is leuk, maar wist je dat je ook een tekendictee kunt afnemen? Kinderen oefenen hierbij met kritisch luisteren. Omschrijf de tekening stap voor stap. Gebruik begrippen die jij wilt oefenen, zodat je kunt zien of kinderen dit begrijpen.

Geef antwoord met de juiste kleur

Laat kinderen voorwerpen of papier pakken in verschillende kleuren. Jij stelt nu een vraag over bijvoorbeeld drijven en zinken of een ander ondewerp. De kinderen geven antwoorden door de juiste kleur omhoog te houden. Dit idee zie je ook in het programma Even tot hier.

Deel je eigen tips

Nu wil ik graag weten welke activiteiten jullie hebben gedaan. Deel ze onder deze blog zodat wij elkaar kunnen inspireren.

Stap 3. Online ‘les’ geven aan kleuters

Bedenk van te voren op welke manier je interactie met de kinderen wilt hebben. Is het een klein groepje kinderen, dan kun je ervoor kiezen om iedereen te laten praten. Maar je kunt ook vragen om een papier klaar te leggen en kinderen te laten reageren door te tekenen of bijvoorbeeld cijfers op te schrijven.

Ook kan je vragen of een ouder aanwezig is. De ouder kan helpen om het kind iets te laten doen.

Graag verzamel ik nog veel meer tips in deze blog. Help jij mee? Laat een reactie achter en ik deel het in mijn blog.

Vergelijkbare berichten

8 reacties

  1. Hallo
    Kleuters vragen veel interactie want anders is hun aandacht snel weg.
    IK doe live-sessies bij peuters-eerste kleuterklas, een echte uitdaging.
    Doe regelmatig een kort bewegingsmomentje/dansje/liedje die ze al kennen
    Wissel actieve en luistermomenten af.
    Muziekinstrument bespelen is ook altijd een voltreffer. Je hoeft echt geen professionele muziekant te zijn. Een simpel liedje spelen op een xylofoon, bewegen met popjes op klassieke muziek,…
    Ik heb ook al een quiz gedaan. Bij mij staan er geen micro’s aan omdat de groep te groot is, maar je kan de kinderen vb een groen en rood voorwerp laten nemen en hen zo laten antwoorden vb dierengeluiden laten horen en dan op een prent verschillende dieren tonen en dan zelf verwoorden Is het een hond (kinderen tonen groen blokje als het waar is en rood bij foutief antwoord)
    Zoekopdrachten vinden de kinderen ook altijd leuk vb zoek een rood voorwerp of voor oudere kinderen vb zoek een voorwerp die begint met de letter a,..je kan oneindig variëren
    Ook tik tak is een voltreffer in mijn klas
    Wanneer je kinderen echt aan het woord wil laten is het beter om in kleinere groepen te werken
    Hopelijk zijn jullie hiermee al een beetje op weg

    Kathy

  2. Ik heb iedere dag een half uur gepland (duurt vaak niet zo lang). Ik start met de dagroutines zoals we die ook in de klas zouden doen. Daarna mogen 5 kinderen even het woord. Om kort iets te vertellen/laten zien etc. Daarna doe ik een activiteit rondom taal/rekenen waarbij de kinderen actief mee kunnen doen (petje op petje af, zoek iets, laat met je vingers zien… beeld uit etc). Daarna ligt in de doe-opdracht/challenges van de dag toe die na afloop van de meeting ´online´ komen waar ze mee aan de slag kunnen. Tot slot sluiten we af met het dag-lied dat we aan het einde van de dag zingen. Iedereen is elke meeting welkom. De kinderen weten precies wanneer ze iets mogen vertellen. Sommige kinderen zijn er elke dag bij, anderen die er minder behoefte aan hebben alleen de keer dat ze mogen vertellen. Gaat prima.

  3. Afwisselende activiteiten via Teams

    Maandag- tekendictee
    Dinsdag – muziekles (kliederen met klanken, in alles zit muziek van schooltv)
    Woensdag- kleuren zoeken in het huis.
    Donderdag = boerderij dag en dan ga ik naar de boerderij en gaan we kijken hoe de dieren zich warm houden in de winter (ik ben dan live via mijn telefoon)

  4. Rijmoefening
    Laat de kinderen dingen zoeken in huis. Bijvoorbeeld een sok, laars, boek, jas.
    Zelf heb je dingen klaargelegd die rijmen op de voorwerpen van de kinderen (klok, kaars, koek, glas). Houd steeds een van de voorwerpen voor de camera: de kinderen houden het voorwerp omhoog dat er volgens hen op rijmt. Wordt hier vol enthousiasme aan meegedaan.

  5. Leuk en leerzaam om hier tips te lezen! Ik voeg ook wat toe.

    Getallen, tellen en meer/minder in het thema winter. Nodig: getallenkaartjes (1 t/m 10 en/of 1 t/m 20), en wattenbolletjes (dit zijn sneeuwballen). Eventueel ter ondersteuning een getallenlijn, maar dat lukt thuis misschien niet.
    Ik werk per dag met kleine groepjes (3 a 4 kinderen) via Teams. 1 kind doet de ogen dicht, de anderen mogen zien welk getal ik pak. Dit is de hoeveelheid sneeuwballen die door de mij “gegooid” gaat worden. Kind doet ogen weer open en noemt een getal. De anderen moeten nu helpen door te zeggen of het meer of minder moet zijn. Als het geraden is, gaan we de sneeuwballen tellen. Dit zijn de wattenbolletjes. Het leukste is om deze op een bord te leggen als je telt. Na het tellen blaas je ze richting je beeldscherm, alsof je met sneeuwballen gooit. Hilariteit alom! Je kunt dit natuurlijk makkelijk aanpassen naar een ander thema.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.