fbpx

De eerste weken zijn goud waard. Daar ben ik mij zeker van bewust. Annemarie Wenke van Wenkeperspectief.nl stuurde mij een berichtje naar aanleiding van mijn blog over de digitale informatieavond. Zij miste de stem van het kind in de vorige blog. Daarom is dit tweede deel een aanvulling op de eerste blog over de (digitale) informatieavond. 

Lees hier de eerste blog met de digitale tips.

Annemarie schreef over dit onderwerp deze blog met als titel: ‘Een goed begin is goud waard’. Daarin staan ideeën om een goede start te maken met je groep.

In de blog vind ik de volgende vragen en die spreken mij erg aan om te gebruiken in de klas:

  • Wie ben jij, wie zijn wij?
  • Wat gaan we leren dit jaar? Didactisch én pedagogisch!
  • Waar ben je goed in en wat wil jij leren?
  • Hoe gaan we leren? Hoe leer jij? En hoe zorgen we dat we fijn leren met elkaar?
  • Hoe richten we het in, dat we het ook doen; dat we fijn kunnen leren met elkaar?
  • Waar leren we, wat, wanneer, met wie?

Zelf wil ik ook gebruik maken van de talenten van de kinderen en dit inzetten om samen de informatieavond voor te bereiden. Ik begrijp dat dit bij kleuters er anders uitziet, dan in de bovenbouw. Maar met alle leeftijdsgroepen is dit mogelijk.

Om de weg naar de informatieavond vorm te geven hebben wij samen een handelingswijzer gemaakt. Met deze handelingswijzer geven wij de stappen aan die doorlopen kunnen worden om de kinderen een stem te geven tijdens de digitale informatieavond. 

Om dit goed uit te kunnen voeren heb ik hierbij ook een presentatie gemaakt in Prowise Presenter 10.

Handelingswijzer Digitale informatieavond: 

  1. Rijke activiteiten ondernemen met kinderen en opbrengsten visualiseren

Na de vakantie ga je aan de slag met de gouden weken. Je verkent samen de ruimte die jullie willen gebruiken om te leren en welke doelen daarbij horen. In je achterhoofd heb je de vragen die bij punt twee staan opgeschreven en laat deze ook terug komen in de activiteiten. 

2. Oogsten met de kinderen

Tijdens de gouden weken heb je activiteiten gedaan met de kinderen. Samen zijn jullie bezig geweest om elkaar te leren kennen en om een echte groep te worden. Nu is het tijd om te oogsten. De kinderen schrijven ieder voor zichzelf op wie zij zijn binnen de groep. Laat de kinderen door middel van een tekening/tekst/krabbel uitwerken hoe zij denken over: 

  • Wie/wat ben ik?
  • Wat wil ik leren?
  • Hoe leer ik?

Geef tijd om te denken en dit zelfstandig te starten en maak daarna ook ruimte om kinderen bij elkaar te laten kijken en in gesprek te gaan. 

3. In gesprek

Ga je in gesprek met de klas en laat je iedereen vertellen hoe jullie samen als klas het jaar vorm gaan geven. Zowel organisatorisch, pedagogisch als didactisch.
Je verzamelt de antwoorden onder de vragen op het digibord of je kiest er voor gekleurde bladen te pakken en op ieder blad een vraag te schrijven met daaronder de bijbehorende antwoorden.

  • Wie ben jij, wie zijn wij?
  • Wat gaan we leren dit jaar? Didactisch én pedagogisch!
  • Waar ben je goed in en wat wil jij leren?
  • Hoe gaan we leren?  Hoe leer jij? En hoe zorgen we dat we fijn leren met elkaar?
  • Hoe richten we het in, dat we het ook doen; dat we fijn kunnen leren met elkaar? 

4. Expert groepen maken

Nu alleen ideeen zijn verzameld kunnen er expert groepen gemaakt worden. Laat kinderen kiezen over welk onderdeel zij willen brainstormen. Laat ze hun opschrijven bij het onderdeel waar zij enthousiast over zijn of ideeen over hebben. Je kunt er ook voor kiezen om met een takenbord te werken. 

5. Brainstormen

Brainstorm met een placemat met de centrale vraag: Hoe kunnen wij dit laten zien? 

De groepjes gaan nu aan de slag met een placemat. Zij schrijven voor hun vragen op hoe zij dit kunnen presenteren. Op welke manier kunnen zij laten zien hoe de klas denkt over de vragen. Het moeilijkste is om nu geen voorbeelden te geven, maar het aan de kinderen te laten. Ook ik wil het liefst hier voorbeelden typen, maar dat is echt niet de bedoeling. 

De groepjes presenteren de ideeën en besluiten als groep welke ideeën er uitgevoerd gaan worden.

6. Aan de slag

De groepjes gaan aan de slag met de ideeën, maar verdelen eerst de taken. Zij maken een plan van aanpak met daarin de uitwerking van hun ideeën. 

Plan een feedback moment in, zodat de kinderen en de leerkracht feedback kunnen geven op de stappen die zijn ondernomen. Tijdens dit moment letten jullie op inhoud, uitvoering en werkwijze. 

Het resultaat laten zien aan de ouders

Het is zover. De digitale informatieavond kan plaats vinden. 

De handelingswijzer heb ik daarna omgezet in een presentatie die je kunt gebruiken bij de voorbereidende activiteiten voor de informatieavond. 

Natuurlijk weten kinderen veel van technologie en kunnen ze vaak al filmpjes monteren en foto’s bewerken. Wanneer kinderen goed met een tool overweg kunnen wil nog niet zeggen dat je ze niks meer kunt leren. Een verhaal vertellen of iets uitleggen heeft specifieke eisen en ook op digitaal vlak kun je kinderen hier iets over leren.  Het is onze taak om kinderen weer naar de volgende niveau te helpen en niet achterover te leunen en te bekijken hoe knap het is wat ze maken. Je kunt hierbij denken aan instructievideo’s die je hebt gevonden of je deelt je eigen tips over het vertellen van een verhaal. Om je op weg te helpen heb ik een tip voor je:  

Bekijk het ‘Iedereen is Creatief’ programma van Apple. Je vindt hier heel veel handige informatie voor leerkrachten en leerlingen. De handleidingen zijn natuurlijk toegespitst op de iPad, maar ook zonder dit apparaat kun je er zeker nuttige tips uit halen. 

Iedereen is Creatief: https://www.apple.com/nl/education/k12/everyone-can-create/

Veel succes met de digitale informatieavond!

%d bloggers liken dit: