Leerlingen zijn gek op spellen op de iPad. En met Luqo zijn leerkrachten dat ook. Want kinderen zitten daarmee niet geïsoleerd achter een beeldscherm, maar spelen actief en samen. Luqo heeft de voordelen van digitaal lesmateriaal en neemt werkdruk bij de leerkracht weg. Maar het zorgt er ook voor dat leerlingen leren samenwerken en actief bezig zijn. En juist die combinatie maakt Luqo zo tof! In 2019 testte ik met mijn klas de eerste versie van Luqo. Inmiddels is er een nieuwe versie voor tablets. Die is al een stuk goedkoper, maar voor scholen t/m 12 mei nu extra voordelig!

Wat is Luqo? 

Een Luqo schoolset bestaat uit vier drukknoppen en een app met inmiddels meer dan 50 spellen. De spellen kun je spelen op een iPad, tablet, Chromebook, laptop of grote liggende touchscreens. De knoppen zijn draadloos en besturen de spellen. Deze toffe knoppen ken je uit spelshows op tv en zorgen ervoor dat kinderen direct willen spelen. Kinderen krijgen allemaal een eigen knop en daar zijn zij verantwoordelijk voor in het spel. Ze moeten op het goede moment op de goede knop slaan. Dat lukt alleen door goed te overleggen en samen te werken. Zo leren kinderen met Luqo niet alleen over de schoolvakken, maar ontwikkelen ze ook meteen sociale vaardigheden.

De Luqo spellen

De spellen van Luqo zijn anders dan andere apps. Wat er op het scherm gebeurt, is namelijk maar een klein deel van het spel. Het andere deel gaat over de het rammen op de knoppen, maar vooral over het overleg en de samenwerking tussen spelers. 

De Luqo spellen sluiten aan op de leerlijnen van de basisschool en zijn er voor elke groep en bij elk vak. Om je te helpen kiezen, heeft Luqo de spellen gebundeld per leeftijd en vak. Game Superpacks heten die. Zo is er bijvoorbeeld een Superpack voor de kleuters en een voor Onderbouw rekenen. Als je een Luqo hebt, kun je later ook losse spellen bijkopen. Zo kun je altijd spellen kiezen die passen bij jouw klas. 

Het overzicht en meer voorbeelden van spellen staan op de Luqo website: https://playluqo.com/kickstarter/nl/#ks-games

Waarom samenwerkend leren?

Leerkrachten krijgen laatste tijd nogal veel over zich heen. In de media staat van alles over leerachterstanden door corona en niveauverschillen in de klas. Waarom zouden we niet zoeken naar een vrolijke manier om die problemen op te lossen? Luqo doet dat door samenwerkend leren te stimuleren. Leerlingen spelen Luqo zonder uitleg en zonder toezicht van een leerkracht. Zo levert het de leerkracht geen extra druk op. Doordat leerlingen elkaar helpen, houd je als leerkracht zelfs tijd over om je op andere leerlingen te richten! 

Voor leerlingen is samenwerkend leren ook goed. Ze ontwikkelen hiermee belangrijke 21e eeuwse vaardigheden en krijgen er zelfvertrouwen van. Met Luqo kan dat nu tegelijkertijd met het oefenen van schoolvakken. 2 in 1 dus! 

Nu met grote korting op Kickstarter 

Tijdens de lockdown zag Luqo dat er behoefte was een een versie voor thuis. Ze bedachten daarom een nieuwe editie voor twee spelers, bijvoorbeeld twee vriendjes of een ouder en een kind. Om die versie te kunnen maken, zijn ze een crowdfunding op Kickstarter gestart. Daar zit voor scholen ook een groot voordeel in. Want omdat veel mensen tegelijk bestellen, wordt de productieprijs lager en wordt Luqo een stuk goedkoper. Eerst kostte een Luqo voor school met spellen €799,- en nu op Kickstarter is hij er al vanaf €223,- ! Er zijn al scholen die hiervoor het budget gebruiken uit de subsidieregelingen met betrekking tot leerachterstanden en gelijke kansen. De Kickstarter-prijs geldt maar t/m 12 mei, dus je moet er wel snel bij zijn! 

Check de Luqo Kickstarter pagina op: https://www.ks.playluqo.com

%d bloggers liken dit: