De tofste tools voor bewegend leren
Op de IPON – ICT en Innovatiebeurs ben ik opzoek gegaan naar (digitale) tools om aan de slag te gaan met bewegend leren. In onderstaande video zie je daar de hoogtepunten van. Onder de video vind je meer informatie over de verschillende tools.
0:55 Wizefloor 1:53 Fuzefield 3:04 LÜ 4:09 Springlab beweegvloer 7:53 Active floor 9:26 Prowise Move
Wizefloor
De WizeFloor is een bekroonde interactieve vloer ontwikkeld voor het (speciaal) onderwijs, bibliotheken, de zorg en openbare- en culturele instellingen. De WizeFloor stimuleert spel en beweging.

Hoe werkt het?
Via een projector aan het plafond worden de spellen en oefeningen geprojecteerd op de grond. De kinderen (én volwassenen) gebruiken hun eigen lichaam als ‘input device’. Meerdere mensen kunnen tegelijkertijd de WizeFloor gebruiken. De spellen zijn ontworpen om samenwerking en communicatie te stimuleren. Naast de standaard spellen, is het mogelijk voor zowel volwassenen als kinderen om zelf spellen en oefeningen te bouwen via de WizeFloor software.
Meer weten over de Wizefloor? Ga naar: https://edutijd.nl/producten/wizefloor/
Fuzefield – Beweegvloer voor op het schoolplein

FuzeField is een interactieve beweegvloer die educatie, bewegen en gamen combineert waardoor er een heel nieuwe dimensie van bewegend leren ontstaat. Fuzen, noemen we dat.
FuzeField is een interactieve beweegvloer waarmee je als speler springend op de gekleurde zones, educatieve modules speelt. Door te springen, navigeer je als speler op een heel actieve manier naar educatieve en motorische spellen die op het scherm worden getoond.
Wij hebben sinds twee weken een Fuzefield bij ons op het plein. Het is een groot succes!
Meer weten? Ga naar: https://fuzefield.nl
LÜ – Interactieve muur in de gymzaal
Lü tovert traditionele sportzalen om tot meeslepende en interactieve ruimtes met behulp van audiovisueel apparatuur van wereldklasse en een brede selectie doelgerichte activiteiten. LÜ is een ruimtelijk belevingsspel dat realtime reageert op het gedrag van, en de interactie tussen de spelers. Het product bestaat uit een projector, computer, 3D camera, een krachtige sound-en lichtshow en is met internet verbonden.
Meer weten? Ga naar: https://play-lu.com/nl/
Springlab beweegvloer

De Springlab Beweegvloer is speciaal ontwikkeld voor peuters en kleuters in samenwerking met wetenschappers, pedagogisch experts en kinderen zelf. De educatieve beweegvloer games dragen bij aan een gezonde ontwikkeling voor kinderen. Ze worden gestimuleerd op cognitief en motorisch vlak, maar ook op sociaal-emotioneel vlak. Daarnaast krijgen ze een een beter begrip van de wereld om zich heen.
Nieuw zijn de korte en eenvoudige spellen op de beweegvloer. Deze spellen zijn er niet alleen voor peuters en kleuters, maar ook voor de hogere groepen van de basisschool. In de video bovenaan deze blog zie je dat ik de nieuwe spellen tafels en rijmen speel.
Meer weten over de Springlab Beweegvloer? Ga naar: https://www.springlab.nl/basisschool-beweegvloer/
Nieuw: Springloop!
De bewegend leren app Springloop, gemaakt voor basisscholen en BSO’s zorgt ervoor dat kinderen niet meer stilzitten achter hun tablet maar veel en gevarieerd in beweging komen!
Springloop is een tablet app die je speelt met vijftien “stations” met kindvriendelijke QR codes. Verspreid de stations over het hele schoolplein, start de app op en je bent klaar voor de start. De kinderen rennen met de tablet tussen de stations heen en weer. Bij elk station vinden ze lesopdrachten waarmee zij o.a. taal en rekenen inoefenen. Door de gevarieerde verhaallijnen en spelvormen in de app worden kinderen gestimuleerd om te bewegen, samen te werken en natuurlijk te leren.
Meer weten over Springloop? Ga naar: https://www.springlab.nl/basisschool-springloop/
Active floor
De Active Floor is een interactieve vloer waar kinderen educatieve spellen op spelen. Hierdoor is het een ideale toepassing voor bewegend leren. Zie de Active Floor als een levensgrote tablet op de vloer die aangestuurd wordt door het lichaam. Kinderen lopen, springen en tappen op de vloer terwijl ze bijvoorbeeld rekensommen oplossen, of de juiste spelling aangeven. Doordat de beweegvloer een digitaal product is sluiten we aan op de belevingswereld van het hedendaagse kind, maar brengen we hen tegelijkertijd in beweging. Beweging die zij hard nodig hebben. Daarnaast bevordert spelen op de Active Floor de cognitieve, sociale en motorische vaardigheden van kinderen. Bovenal is leren op de Active Floor onwijs leuk. Want welk kind wil nu niet spelen en bewegen terwijl ze leren?
Prowise Move
De Prowise MOVE-camera zorgt ervoor dat je educatieve games op het Prowise Touchscreen kunt bedienen, zonder het scherm fysiek aan te raken. De camera met Intel® RealSense™ registreert, in combinatie met techniek in het scherm, de bewegingen die je maakt en koppelt deze aan bewegingen op het scherm. Prowise heeft voor MOVE volledig in eigen beheer educatieve games ontwikkeld. De games triggeren leerlingen om veel te bewegen terwijl ze bezig zijn met cognitieve leeractiviteiten. Er zijn games voor verschillende leeftijden en vakgebieden.
Meer weten? Ga naar: https://www.prowise.com/nl/prowise-touchscreen-ten/prowise-move-camera/
De beweegschool: verplicht rennen op de gang
Opzoek naar meer inspiratie? Dan is het gratis webinar over de beweegschool zeker een aanrader. Ik was te gast op IKC de Twijn en ging daar in gesprek over deze toffe school.