De Bee-Bot: 7 Tips om Effectief te Programmeren in de Klas
Programmeren is een populair onderwerp in het onderwijs en veel leerkrachten maken gebruik van de Bee-Bot. Deze leuke robot in de vorm van een bij biedt talloze mogelijkheden voor creatieve activiteiten. Echter, vaak wordt de nadruk gelegd op taal- en rekenactiviteiten, terwijl de essentie van het programmeren naar de achtergrond verdwijnt. In deze blog wil ik je tips geven om de Bee-Bot effectief in te zetten in de klas en kinderen uit te dagen. Laten we ervoor zorgen dat de Bee-Bot niet alleen een leuke gadget is, maar een waardevol leermiddel dat bijdraagt aan de ontwikkeling van programmeervaardigheden.
Wat is de Bee-bot?
Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen wat de Bee-Bot precies is. Het is een kindvriendelijke robot die bediend kan worden met de zeven knoppen op zijn rug. Door de juiste commando’s te geven, kan de Bee-Bot van punt A naar punt B navigeren. Voordat we verdergaan, raad ik je aan om deze video te bekijken waarin ik uitleg hoe de Bee-Bot werkt. (Invoegen link naar video)
Als kleutermeester hecht ik veel waarde aan een goede benadering van programmeren in de onderbouw. Het is jammer dat de Bee-Bot vaak slechts als een leuke werkvorm wordt gezien. Ik wil graag laten zien dat programmeren meer is dan alleen het laten rijden van een robot naar een plaatje. Het moet een integraal onderdeel zijn van de leerlijn programmeren. Daarom geef ik je zeven tips om de Bee-bot effectief in te zetten in de klas:
- Begin met ervaringsgericht leren: Voordat je met de robot aan de slag gaat, laat de kinderen ervaren hoe het is om geprogrammeerd te worden. Laat een kind de rol van de ‘Bee-Bot’ spelen en geef de andere kinderen opdrachten om hem te sturen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een speurtocht op een speelveld met pijlen. Zo maken de kinderen kennis met de basisprincipes van het programmeren.
- Programmeeractiviteiten zonder robot: Programmeeractiviteiten beperken zich niet tot het gebruik van een robot. Je kunt kinderen ook leren programmeren door ze opdrachten te geven bij dagelijkse activiteiten, zoals opruimen of eten en drinken. Laat ze de stappen nauwkeurig omschrijven en ontdekken dat ze elke stap precies moeten volgen.
- Werk met een leerlijn programmeren: Het is belangrijk om een duidelijke leerlijn programmeren te hanteren, waarin de Bee-Bot een rol speelt. FutureNL biedt een uitgewerkte leerlijn programmeren voor groep 1 t/m 8 met concrete doelen en gratis lessen voor het digibord.
- Maak het programmeren zichtbaar: Zorg ervoor dat kinderen kunnen zien wat ze geprogrammeerd hebben. Leg bijvoorbeeld kaarten met pijlen op de Bee-Botmat neer voordat ze de commando’s in de robot invoeren. Dit maakt het makkelijker om fouten te ontdekken en te corrigeren. Je kunt er ook voor kiezen om te werken met de Blue-bot. Deze robot kan geprogrammeerd worden met een app of tactile reader maar doet verder hetzelfde als de Bee-bot.
- Maak een niveau aanduiding voor het werken met de Bee-bot:
Niveau 1: Stap voor stap.
De kinderen programmeeren steeds 1 stap tegelijk. Je kunt hierbij er ook voor kiezen om de kinderen de Bee-bot te laten draaien met de hand. Ze hoeven nu alleen maar op rechtdoor te drukken.
Niveau 2: Meerdere stappen
Laat de kinderen nu meerdere stappen programmeren met maximaal een bocht.
Niveau 3: Meerdere stappen en meerdere bochten
Maak het nu moeilijker door meerdere bochten toe te voegen.
Niveau 4: Voeg obstakels toe
Maak met blokjes of LEGO muurtjes op de bee-botmat. Zo wordt het nog lastiger om een goede route te bedenken.
Niveau 5: Laat een knop weg
Nu kinderen de Bee-bot beheersen kun je ze uitdagen door de knop rechtsaf niet te mogen gebruiken. Kinderen moeten nu gaan bedenken hoe ze wel rechtsaf kunnen komen.
Niveau 6: Programmeren met meerdere Bee-bots tegelijk
Ga nu met meerdere Bee-bots tegelijk aan de slag. De kinderen moeten overleggen en rekening houden met elkaar. Ook kun je er bijvoorbeeld een spel van maken. Voeg bijvoorbeeld een dobbelsteen toe of een vijandige ben-bot die de andere te pakken moet zien te krijgen. - De Bee-Bot app is een gratis app om kennis te maken met Bee-Bot opdrachten. Een laagdrempelige manier om te oefenen met verschillende opdrachten. Je kunt de app hier downloaden: https://apps.apple.com/nl/app/bee-bot/id500131639
- Ga aan de slag met Bee-bot matten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Voor heel veel verschillende thema’s heb ik al matten gemaakt. Je kunt de matten downloaden op mijn website of bestellen via de Eduwinkel. Samen met de Eduwinkel heb ik de matten laten drukken op stof. Dit is ideaal, want je kunt de matten opvouwen en zo weer hergebruiken.
In deze video laat ik een aantal matten zien:
Voor heel veel verschillende thema’s zijn er al matten verschenen:
- Thema Circus
- Thema Zomer – Strand
- Thema Zomer – Duiken in de zee
- Thema Post
- Thema Dino’s
- Thema Ridders en kastelen
- Thema Winter – Vogels in de sneeuw
- Thema Seizoenen
- Thema Piraten
- Thema Herfst
- Thema Sinterklaas
- Thema Kerst
- Thema Ruimte
Meester Sander abonnees downloaden alle bee-bot matten
De downloadbare bee-bot matten kun je vinden in mijn webshop. Wil je alle matten? Dan is het voordeliger om een abonnement te nemen. Ga hiervoor naar https://abonnement.meestersander.nl en bekijk wat je nog meer kunt downloaden!
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Piraten€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Ridders en kastelen€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Dino’s€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Ruimte€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-bot mat – Thema Circus€12,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Kabouterbos Bee-bot mat€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Duiken in de zee€14,95 incl. btw
-
Product in de uitverkoopDOWNLOAD – Bee-Bot Mat Strand€9,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-Bot Mat Boerderij€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Bee-bot mat Kerststalletje€14,95 incl. btw
-
DOWNLOAD – Ziekenhuis – Bee-bot mat€14,95 incl. btw
-
Vogels in de winter – Bee-bot mat + vogeljas voor de Bee-bot€14,95 incl. btw
-