| |

Investeren in Groepsvorming: De Gouden Weken en De Zilveren Weken + Winactie

Het begin van een nieuw schooljaar is een cruciale periode waarin leerkrachten de basis kunnen leggen voor een goede groepssfeer. Het investeren van extra tijd in groepsvorming tijdens de eerste weken van het schooljaar kan enorm lonend zijn en zorgen voor een vlotte en harmonieuze samenwerking gedurende het hele jaar. In dit blog wil ik graag twee boeken met jullie delen die je kunnen helpen om deze groepsvormingsperiode succesvol vorm te geven: “De Gouden Weken 2.0” en “De Zilveren Weken”.

Het allerleukste is dat jij op mijn blog en social media kans maakt op deze twee fantastische boeken. Onderaan de blog lees je hoe je mee kunt doen!

De Gouden Weken 2.0

Direct na de zomervakantie begint het proces van groepsvorming, ook wel bekend als “De Gouden Weken”. Dit boek, geschikt voor zowel het primair als voortgezet onderwijs, biedt praktische handvatten en concrete stappenplannen om deze periode effectief te benutten.

Het boek benadrukt het belang van interactie tussen leerkrachten en leerlingen om een goede groepssfeer te creëren. Het bevat suggesties voor groepsvormende activiteiten en oudercontacten die bijdragen aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast worden er specifieke tips gegeven voor groepsvorming bij kleuters en oudere kinderen, en worden er werkvormen en energizers aangereikt die passen bij verschillende leeftijdsgroepen.

De nieuwe 2.0 uitgave van “De Gouden Weken” bevat extra waardevolle toevoegingen, zoals beschrijvingen van apps en tools die ingezet kunnen worden, suggesties voor het opstellen en bespreken van groepsregels, en uitgebreidere informatie over energizers. Ook worden er vier voorbeeld weekroosters gegeven om structuur en ritme te bieden aan de groep.

De Zilveren Weken

Na de kerstvakantie begint de periode van “De Zilveren Weken”, waarin het onderhouden van de groep centraal staat. Dit boek is het vervolg op “De Gouden Weken 2.0” en biedt praktische handvatten om de groep bij de les te houden en de positieve sfeer te behouden.

“De Zilveren Weken” introduceert nieuwe werkvormen en energizers die aansluiten bij recente inzichten uit theorie en wetenschap. Het benadrukt het belang van reflectie op het verleden, heden en de toekomst om de groep te stimuleren tot zelfreflectie en zelfsturing. Daarnaast biedt het boek extra aandacht voor thuisonderwijs en een oplossingsgerichte groepsmethodiek om aan de sfeer en veiligheid te werken.

Het boek bevat ook specifieke informatie over “De Bronzen Weken”, de periode aan het einde van het schooljaar waarin de groep wordt afgesloten. Voorbeeld weekroosters voor verschillende groepen (kleuters, onder-, midden- en bovenbouw en voortgezet onderwijs) worden ook aangeboden om praktische ondersteuning te bieden.

Investeren in groepsvorming aan het begin van het schooljaar is essentieel voor het creëren van een positieve en veilige leeromgeving. De boeken “De Gouden Weken 2.0” en “De Zilveren Weken” bieden leerkrachten praktische handvatten, werkvormen en energizers om deze groepsvormingsperiodes succesvol vorm te geven. Door te investeren in groepsvorming kunnen leerkrachten onnodige ‘reparatietijd’ achteraf besparen en een solide basis leggen voor een heel schooljaar van effectief leren en samenwerken.

WINACTIE: Win deze twee boeken en begin het nieuwe schooljaar goed

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.