De Onderbouw is ook stoer! Onderwijs ontwikkeling bij de kleuters.

img_2921

Sinds ik voor de klas sta, trekt de onderbouw mij het meest. Het is prachtig om te zien dat ieder kind zich ontwikkelt op zijn eigen tempo. De kinderen spelen en werken in een rijke leeromgeving, zowel binnen als buiten. Als man wil ik graag laten zien dat het stoer is om in de onderbouw te werken. Onderwijs is voor mij stoer als ik mijzelf en de leerlingen kan blijven ontwikkelingen.

Mijn kleuterstage gaf mij niet de overtuiging om aan de slag te gaan bij de onderbouw, pas toen ik mijn eigen kleuterklas kreeg, zag ik alle kansen die daar lagen. Een onderwijsvisie die mij aanspreekt: Spelenderwijs leren. En nog genoeg ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van gespreksvoering en ICT.

Gesprekken
In Meppel zijn wij een nieuwe school gestart: Kindcentrum Talent.nl. Op deze school voeren wij gesprekken met kinderen en ouders. Hierbij is geen verschil tussen kleuters of groep 8. Samen met mijn collega’s hebben wij een gespreksformulier ontwikkeld. Op bovenstaande foto leg ik de talentcirkel voor kleuters uit aan Staatsecretaris van Onderwijs Sander Dekker. Ik laat hem zien hoe kinderen met verschillende kleuren aangeven wat zij leuk vinden op school, wat zij graag willen leren en wat zij minder leuk vinden aan school. Wil je meer weten over onze talentcirkels? Kom dan eens langs op www.kctalent.nl!

ICT
Ook het inzetten van ICT bij kleuters vind ik belangrijk. Het kan je als leerkracht helpen om kinderen nog beter te laten ontwikkelen op hun eigen niveau. Zo werk ik bijvoorbeeld met QR Codes waaraan instructiefilmpjes zijn gekoppeld. De QR Codes hangen bij de taken en de kinderen kunnen deze scannen met een tablet. Zo kunnen de kleuters zo vaak als ze willen de instructiefilmpjes bekijken, hierdoor hoeven zij ook niet te wachten op mijn uitleg. Ik zie dat het de kinderen veel structuur biedt. Natuurlijk help ik als leerkracht de kinderen die het moeilijk vinden, maar zij hebben de mogelijkheid om zelfstandig aan de taak te beginnen met behulp van het instructiefilmpje.

Daarnaast voel ik ook ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Dit komt niet alleen door de kinderen, maar ook zeker door mijn bestuur. Ik voel dat ik er mag zijn en ik krijg tijd om mijn ideeën door te ontwikkelen.

Ik geloof erin dat iedereen zo stoer kan zijn om zijn onderwijs verder te ontwikkelen. Soms is tijd echter een reëel probleem waardoor een ontwikkeling niet van de grond komt. Gelukkig is nu vanuit de Onderwijscoöperatie het LerarenOntwikkelfonds. Dit is een fonds waaruit jij als leerkracht persoonlijk budget krijgt om jezelf en je team verder te ontwikkelen onder begeleiding van een professionele coach.

Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door de Onderwijscoöperatie. De Onderwijscoöperatie is initiatiefnemer van het project: LerarenOntwikkelfonds. Elke leerkracht kan tijd en geld aanvragen om zijn onderwijs verder te ontwikkelen. Wil jij dit ook? Kijk dan op: http://lerarenontwikkelfonds.onderwijscooperatie.nl