Lessen uit de praktijk delen met studenten – Samen onderwijs maken op de iPabo Alkmaar
Leerkrachten inspireren is mijn doel en waar kan je beter beginnen dan op de Pabo. Jonge leerkrachten die het vak nog aan het ontdekken zijn. Dit was altijd al een wens van mij en afgelopen woensdag 6 juni 2018 kwam het er eindelijk van. Ik mocht een workshop geven aan een klas vol met studenten op de iPabo in Alkmaar.
Bekijk hier een korte impressie van de workshop:
Klik hier om je abonneren op mijn kanaal en mis geen video meer.
Het doel was om te laten zien welke mogelijkheden er tegenwoordig zijn om technologie in te zetten om kinderen te laten leren. Maar ook om een kanttekening te plaatsen bij het teveel vertrouwen op technologie. Het gaat om de leerkracht en ik geloof er dan ook in dat hoe meer technologie je gebruikt, hoe beter de leerkracht moet zijn in zijn of haar vak. Ook leg ik uit waarom ik steeds meer aversie krijg tegen de Bee-bot.
Een groot gedeelte van de workshop heb ik verteld over onze school: kindcentrum Talent.nl in Meppel. Wij werken met de hele school in thema’s, gebruiken geen traditionele methodes en ik heb voorbeelden laten zien hoe je ook kunt presenteren, in plaats van de klassikale spreekbeurt of boekbespreking.
Na tal van praktische voorbeelden was het tijd om zelf aan de slag te gaan. De studenten mochten gaan ontdekken wat er allemaal voor materialen zijn en bekijken wat zij hiermee in de klas zouden gaan doen.
Uiteraard ben ik nog niet tevreden over deze 3 uur durende workshop. De volgende keer zal ik het toch weer net iets anders aanpakken. Dit was tenslotte mijn eerste keer als docent op de pabo en ik hoop dat de studenten dit onthouden: je bent zo goed als je laatste les.
Bekijk hier alle tools die de studenten hebben onderzocht:
Samen onderwijs maken
Hoi Sander,
Lisa en ik zijn aan de slag gegaan met een instructievideo. We willen deze gaan inzetten tijdens de weektaak. We hebben hiervan een Qr code gemaakt.
De kinderen hebben beschikking tot de iPad en scannen deze code wanneer ze ermee aan de slag gaan. Ze verzamelen de materialen en gaan hier zelfstandig mee aan de slag. De instructievideo geeft de leerkracht de ruimte om de rest van de groep te begeleiden.
Groeten Lisa en Lisa
Naam: Lisanne (specialisatie onderbouw, toekomstgericht onderwijs)
Tool: Ozo-bot
Wat kun je ermee?
Deze robot is super klein! Met behulp van vier bijgeleverde stiften kun je de robot concreet programmeren, hij volgt de lijnen en bijbehorende instructies per kleur. Via het internet kun je hem configureren.
Wat ga ik ermee doen in de klas?
Over het algemeen is de Ozo-bot en de bijbehorende werkbladen geschikt voor de bovenbouw. Vandaag heb ik bekeken hoe ik de ontdekkende factor kan gebruiken zodrat ook jonge leerlingen kennis kunnen maken met de Ozo-bot.
De volgende steekwoorden zijn ‘prestaties’/opdrachten:
Eindeloos
Allemaal kleurtjes!
Lijnen doolhof
Rechtdoor, links of rechts af?

Naam: Dena, Kaylee en Ilse
Tool: Bookcreator
Wat kan je ermee?
Je maakt een boek in Bookcreator. Dit kan zowel individueel als gezamenlijk. De leerlingen kunnen verschillende tools in Bookcreator gebruiken om hun boek vorm te geven. Als leerkracht kan je een bibliotheek aanmaken waar de kinderen in werken. Vervolgens kan je de individuele boeken samenvoegen in één boek.
Wat ga ik ermee doen in de klas?
Je kan een boek maken met de leerlingen, waarin alle kinderen bijvoorbeeld hun eigen sprookje in maken. Vervolgens kan je klassikaal een groot sprookjesboek maken. Hoe kan je leerlingen enthousiast maken voor een boek? Door er zelf een te maken!
In de bijlage: korte handleiding over Bookcreator voor leerlingen.
Bedankt voor het delen van je kennis! Wij hebben er heel veel aangehad. Het was top!
Wat: LittleBits
Door wie: Ivar, Nico en Lars
Met LittleBits leren kinderen allerlei circuitcombinaties te maken. Voordat de kinderen aan de slag gaan, zouden wij ze eerst een voorbeeld meegeven om na te bouwen. Vervolgens kan je dit uitbreiden naar het onderzoeken van de onderdelen. Wat kan je met elk onderdeel en hoe werkt deze?
Vervolgens kun je de kinderen een probleemstelling geven en hiermee kunnen de leerlingen aan de slag gaan. Bijvoorbeeld: Dit lichtje is heel scherp, hoe maak je het minder fel?
Tot slot zijn er miljoenen mogelijkheden met de LittleBits, geef de kinderen de tijd en ruimte om dit zelf te onderzoeken.
Bedankt voor deze ochtend!
Groetjes Nico, Lars en Ivar
Namen: Mylène, Jennifer & Jackie
Tool: Osmo
Wat kun je er mee?
Interactieve games die je vooral in kunt zetten bij Nederlands en rekenen. Denk aan: ruimtelijk inzicht, programmeren, woordenschat, getallenrij.
Je kunt apps downloaden op je iPad waardoor de kinderen aan de slag kunnen met de vele diversiteit aan games.
Wat ga ik er mee doen in de klas?
Bij veel beschikbare iPads/osmo’s kun je de games inzetten als hoofddoel (les). Anders kun je de games gebruiken als klaar-opdracht, verrijkingsopdracht, ondersteuningsopdracht.
Naam: Sander
Tool: Seppo
Wat kan je ermee? Interactieve games maken voor in de klas die kinderen als een speurtocht kunnen ervaren.
Op de website seppo.io kun je je eigen game maken met allerlei spelelementen en gave tools.
Ze kunnen antwoord geven via de tablet of telefoon en jij kunt dit als leerkracht live volgen.
Een erg toffe toevoeging is dat de website je helpt met een goede game maken inclusief een verhaal element.
Wat ga ik ermee doen in de klas?
Een game maken om een thema te introduceren. Interactieve opdrachten maken.